Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

McDonald’s startar upprop för Sveriges unga – uppmanar fler företag att öppna dörren

Publicerad: 11 maj 2021, 08:57

Pandemin har gjort det svårare än på länge för unga att få in en fot på arbetsmarknaden. Samtidigt anklagas den nya generationen ofta för att vara oansvariga och självupptagna. McDonald’s påminner oss om att fördomarna mot unga knappast är ett nytt fenomen.


Ämnen i artikeln:

McDonald'sNord DDBPrime

McDonald's har tidigare lyft sin betydelse för att få in unga på arbetsmarknaden. Inte minst genom kampanjen ”Gör donken” från 2017. Bolaget beräknar att de kommer ge över 10 000 unga personer chansen att komma in på arbetsmarknaden under de kommande åren.
Samtidigt kommer företagets expansion leda till 2 000 helt nya arbetstillfällen runtom i Sverige.

Nu startar McDonald’s nu ett upprop för Sveriges ungdomar, där man uppmanar näringslivet att gemensat öppna dörren för nästa generation. Kampanjen inleds med att McDonald’s låter Sveriges unga ta ton i en nytolkning av Tommy Nilssons klassiker ”Öppna din dörr”. Parallellt delar varumärket med sig av sina erfarenheter av över 45 år som ungdomsarbetsgivare genom att lägga upp sin egen modell för att utbilda unga öppet på hemsidan. 



Inom kort publicerar företaget en fördjupande rapport kring ungas situation i dag, vilka fördomar de möts av samt hur arbetsgivare kan ta tillvara på den nya generationens kompetens. 

Kampanjfilmen går live under tisdagen. Den kommer även att sändas i sin helhet under pausen i Let’s Dance på lördag den 15 maj. Filmen visar unga ur olika tidsepoker som sjunger om vilka fördomar deras generation mötts av. Som representanter för den nutida ungdomsgenerationen syns bland andra beauty-influeraren Felicia Aveklew och TikTok-profilen Liam Kalevi som båda även kommer att producera eget innehåll till kampanjen.

I samband med kampanjstarten skriver även Joachim Knudsen, McDonald’s vd i Sverige, ett öppet brev som publiceras i Dagens industri.

Byråer/produktionsbolag

Huvudbyrå: NORD DDB

Pr-byrå: Prime

Mediabyrå: OMD

Produktionsbolag: Acne Film
Regissör: Tomas Skoging

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

McDonald'sNord DDBPrime

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.