Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

McDonald's vill sätta ljus på barns sportprestationer – bygger om restaurang till sportbar

Publicerad: 10 Mars 2020, 14:33

Väggarna pryds dock inte av världsstjärnors tröjor och porträtt, som brukligt på klassiska sportbarer, utan av utrustning, foton och pokaler från Karlshamns olika föreningar.

Foto: McDonald's / Nord DDB

För att lyfta fram sitt sponsorskap av lokala sportföreningar och klubbar runtom i Sverige bygger McDonald's om en restaurang i Karlshamn till en klassisk sportbar.


Ämnen i artikeln:

SponsringMcDonald'sNord DDBKampanj

Genom sina franchisetagare sponsrar McDonald’s över 160 lokala sportföreningar och klubbar runtom i Sverige. Och Glenn Sevestedt som driver McDonald’s-restaurangen i Karlshamn har den inofficiella ledartröjan – han sponsrar hela 18 barn- och ungdomsföreningar själv. 

Därför bestämde sig McDonald’s och reklambyråpartnern Nord DDB för sätta barnen och deras gemensamma prestationer i centrum, genom att bygga om Glenns restaurang till en klassisk sportbar. Väggarna pryds dock inte av världsstjärnors tröjor och porträtt, utan av utrustning, foton och pokaler från Karlshamns olika föreningar. Och med storbildskärmar som visar klipp från barnens träningar, tävlingar och matcher – allt från innebandy och fotboll till bordtennis, hundagility och bangolf. 

LÄS MER: Så utformas kreativ sponsring – tre inspirerande case 

Utöver eventet i Karlshamn rullar en film som syftar till att visa bredden i McDonald’s sponsorskap. Samtidigt byter restaurangerna namn på några av sina bästsäljande menyer och skapar lokala menyer där delar av intäkten går till en lokal barn- och ungdomsförening.   

– Alla vet nog inte om hur långt McDonald’s engagemang för lokal barn- och ungdomsidrott sträcker sig. Det ville vi lyfta i den här kampanjen, säger Staffan Ekstam, marknadsdirektör på McDonald’s i Sverige, i ett pressmeddelande. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.