Kampanj
McDonalds gjorde om utomhustavlor till foodtrucks
Publicerad: 2 februari 2023, 10:09
McDonalds gjorde om digitala utomhustavlor till foodtrucks.
Foto: Pressbild
McDonalds lanserade nya smaker och kampanjade då genom att göra om sina digitala utomhustavlor till foodtrucks – och gav bort gratis burgare.
McDonalds ville hylla streetfood-kulturen och lanserade den nya burgaren Crafted chicken – samtidigt lanserade de en kampanj där de gjorde om två av sina digitala utomhustavlor i Stockholm och Västerås till food trucks där personer kunde prova den nya burgaren helt gratis.
– Crafted Chicken är inspirerad av den rustika och smakrika streetfood-kulturen, både gällande tillagning och smaksättning, och därför kändes det helt rätt att löpa linan ut och också göra en food truck för att låta våra kunder testa vår goda och krispiga nyhet, säger Staffan Ekstam, marknadsdirektör på McDonald’s Sverige.
Samtidigt lanserades en mer traditionell kampanj där snabbmatsjätten samarbetar med profiler på TikTok och Instagram samtidigt som den breda kampanjen kommuniceras via TVC, OLV, radio, DOOH, OOH och sociala medier.
– Vi tycker att det var en rolig idé att göra en aktivering för Crafted Chicken som blev en hyllning till det traditionella viset av att konsumera streetfood, fast vi gjorde det i en ny modern och digital tappning, säger Josefina Norén, art director på NORD DDB.
Arbetsgrupp:
Reklambyrå: NORD DDB
Mediabyrå: OMD
PR-byrå: PRIME WEBER SHANDWICK
Produktionsbolag: B-Reel Films
Regissör: Mikael Marcimain
Foto av aktivering: Havelle
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.