Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag01.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Mediehuset Kvartal kampanjar med Johan Rabaeus – spoofar Radiotjänsts guldäggsvinnare

Publicerad: 16 Oktober 2020, 13:12

Kvartal behöver mer pengar från sin publik och släpper en reklamfilm där rosa kaniner tackar skådespelaren Johan Rabaeus för sitt bidrag. Mediehuset, som vill vara ett privat alternativ till public service, gör därmed en pastisch på Radiotjänsts guldäggsvinnare från 2009.


Ämnen i artikeln:

KvartalRadiotjänst

Aftonbladets jycke, DN:s filmer med Peter Wolodarski och karaktären Alejandro Fuentes-Bergström, Expressens alla guldäggsbelönade kampanjer genom åren. Sverige har en lång tradition av varumärkesbyggande kommunikation från mediehusen, men på senare år har exemplen blivit färre. Utöver de uppmärksammade kampanjerna som Åkestam Holst tagit fram för SVT, där ”Höna av en fjäder” väckte viss debatt förra hösten, verkar de svenska medierna bli allt mindre intresserade av att göra reklam för sig själva.

För att uppmärksamma läsarna på sin affärsmodell släpper mediehuset Kvartal nu en reklamfilm för sociala medier med Johan Rabaeus, skådespelaren som sedan tidigare läser in sajtens fördjupande artiklar och reportage tillsammans med Marika Lagercrantz. Den en minut och 18 sekunder långa filmen tar på många sätt avstamp i Kvartals varumärkeslöfte sedan starten för två år sedan – att vara ett alternativ till public service.

I filmen ser vi skådespelaren botanisera på ett öde bibliotek när han plötsligt blir avbruten av rosa kanin (Kvartals symbol är en kanin). När Johan Rabaeus bekräftar att han är den person som de söker ansluter sedan en grupp av rosa kaniner som tillsammans börja tacka skådespelaren genom en sång, samma sång och samma grepp som Draft FCB använde i sina guldäggsvinnande reklamfilmer för Radiotjänst från 2008.

Kvartals kampanjfilm:


Draft FCB:s kampanj för Radiotjänst från 2008: 


Tidigare i år släppte Kvartal ytterligare en reklamfilm med skådespelaren som för tankarna till en annan informationsfilm från Radiotjänst från 1990-talet.  



Satsningen, som drogs i gång 2016 av bland annat styrelseordföranden Thomas Gür har från början finansierats av en okänd grupp investerare. Jörgen Huitfeldt, som har en lång bakgrund på Sveriges Radio och är sajtens chefredaktör sedan 2019, berättar för Resumé att Kvartal har som målsättning att göra sig helt oberoende av investerargruppen och att finansieringen redan nästan år till 100 procent ska ske genom bidrag från läsarna.

– Vi har funderat mycket på vad vi ska ha för call to action och känner väl att vi har sagt för många saker tidigare. Vi valde att fokusera vad vi lever på och berätta för läsarna och lyssnarna att vi är beroende av att de bidrar med pengar. Vi lever i dagsläget på filantropi i form av riskkapital, men tanken är att det här ska fasas ut och att vi ska leva helt på nöjda användares bidrag, säger Jörgen Huitfeldt till Resumé och fortsätter.

– Man kan säga att vi kommer att dö om de inte bidrar. Det är ingenting vi har kommunicerat än, men det blir mer och mer sant.

Hur kommer det sig att ni valt det här greppet som tar utgångspunkt i en klassisk reklamfilm med public service-koppling?
– Vi försöker ju vara ett public service i privat regi, men vi är ett litet format med fyra anställda journalister till skillnad från SR, UR och Sveriges Radio. Vi satt och spånade och så kom de här gamla filmerna upp. Jag kommer personligen ihåg filmerna där en person med pejlingsutrustning sitter hotfullt sitter och kollar i fall någon inte har betalat tv-avgift.

Filmen har tagits fram tillsammans med Harald Strömfelt produktionsbolag Bonnieco.

Jörgen Huitfeldt anser att Kvartal varit lite väl tysta kring sin affärsmodell gentemot publiken:

– Vi har legat ganska lågt och borde kanske vara tydligare. Men det är också en balansgång. Tjatar man om att man behöver pengar hela tiden blir det något som lägger sig som ett brus. På senare tid har vi försökt väva in det i vårt poddinnehåll.

Än så länge bedrivs Kvartal helt utan intäkter från annonsörer:

– Det finns en stark idé från styrelsen om att innehållet ska vara gratis och att nöjda användare bidrar frivilligt efter förmåga. Vi får se om det funkar i längden. 

– I vår kommunikation kring det här vill vi framför allt säga som det är. Att det är läsarna vi lever på och att finansieringen från investerarna kommer att ta slut. Det kan också ge oss möjlighet att förbättra vårt innehåll och växla upp. 4-5 spänn av alla som använder Kvartal räcker långt.

Överväger ni att lägga saker bakom betalvägg eller att ge läsare och lyssnare som bidrar med pengar ett mervärde?
– Vi har så klart pratat om alla möjliga alternativ när det kommer till finansieringen. Men styrelsen ser ett värde att vi bidrar till samhällsinformation som alla kan ta del av. 

Jörgen Huitfeldt berättar att redaktionsledningen hade flera tankar kring hur de skulle utveckla Kvartal inför 2020 innan pandemin slog till. Alltifrån event till podd-turnéer. Idéer som har lagts på is eller flyttat in i digitala varianter, av förklarliga skäl. Något som också påverkat intäktsströmmarna. 

Hur jobbar ni med marknadsföring i dagsläget?
– Vi har bra kännedom i storstäderna, bland mediefolk och opinionsbildare, men vi skulle behöva bli synligare i medelstora städer och i myndighetsvärlden. Vi använder bara sociala medier i dagsläget och försöker be våra användare att sprida ordet och rekommendera oss.

Ska man tolka kampanjen som en pik mot public service, finansieringsmodellen etc.?

– Nja, mer som en skämtsam blinkning som påminner om att en del inte får miljarder av staten för att skapa journalistik.

Jörgen Huitfeldt säger att Kvartal har pratat med upphovsmännen bakom Radiotjänsts filmer innan de genomförde sin kampanj. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

KvartalRadiotjänst

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.