Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Meds och Gigstr i nytt samarbete – ”Telefonapoteket” ska hjälpa äldre handla online

Publicerad: 27 Mars 2020, 10:59

Marika Baltscheffsky, marknadschef på Meds och Alexander Åström, marknadschef på Gigstr.

Foto: Pressbild

Nätapoteket Meds öppnar tillsammans med bemanningsbolaget Gigstr upp Telefonapoteket, en stödlinje med syfte att hjälpa riskgruppen ”70 plus” hantera online-beställningar under coronapandemin.


Ämnen i artikeln:

MEDSCoronaviruset

Enligt rapporten Svenskarna och internet från 2019 använder enbart 61 procent av alla personer över 66 år banktjänster som Swish och Mobilt BankID, något som krävs för att kunna handla till exempel receptbelagda mediciner online i stället för att bege sig till fysiska apotek under coronapandemin. 

I ett nytt samarbete mellan nätapoteket Meds och det digitalt drivna bemanningsbolaget Gigstr lanseras ”Telefonapoteket”. Stödlinjen är öppen för allmänheten och syftar till att aktivera den yngre ålderskategorin att hjälpa och utbilda riskgruppen ”70 plus” kring hur de navigerar online och handlar apoteksvaror digitalt, så att de slipper bege sig till ett fysiskt apotek. 

Äldre uppmanas att ringa in till 020-89 91 65 där de ska kopplas till en digitalt bevandrad telefonist som guidar dem genom kritiska delmoment, såsom att använda BankID och vad olika leveransalternativ innebär. 

LÄS MER: Annonsörerna som kampanjar om annat än corona – så effektivt är det

– Trycket från våra kunder är just nu rekordstort och vår kundservice har de senaste veckorna sett en rejäl ökning av människor över 70 år som hör av sig med frågor om hur man handlar online. Även om vi dubblat antalet medarbetare i vår egen kundtjänst räcker det inte för att bemöta behovet att utbilda äldre i att handla online. Universiteten är stängda och många unga personers timanställningar har sagts upp till följd av corona, nu erbjuder vi tillsammans med Gigstr dessa människor sysselsättning och en chans att hjälpa till med ett livsviktigt uppdrag, säger Marika Baltscheffsky, marknadschef på Meds, i ett pressmeddelande. 

Alexander Åström, marknadschef på Gigstr, kommenterar:

– Just nu försvinner många isolerades enda kontakt med en generation som kan hjälpa dem med frågor kring det digitala, samtidigt har vi i Gigstr-appen ett nätverk av unga, tekniskt lagda personer som står utan jobb. Det här initiativet skapar jobbmöjligheter samtidigt som vi hjälper de äldre med en ett uppdrag som kan vara skillnaden mellan liv och död.

”Telefonapoteket” är öppet varje vardag mellan 9-18 och helt kostnadsfri att ringa in till. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

MEDSCoronaviruset

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.