Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Mellansverige sneglar gemensamt mot väst – vill locka norrmän över gränsen

Publicerad: 13 oktober 2022, 11:10

Är norrmän nyfikna på Sverige? Det återstår att se.

Foto: Visit Västerås

Efter en lyckad nationell marknadsföringskampanj i samarbete emellan Västerås, Norrköping, Linköping, Örebro och Karlstad, blickar nu städerna västerut. Kampanjen riktar sig mot Norge med frågeställnigen ”Nysgjerrig på Sverige?”

Ämnen i artikeln:

NyheterKampanjPRPR-kampanj

Nellie Pilsetnek

nellie.pilsetnek@resume.se


Det återstår att se om norrmännen är nyfikna på Västerås, Norrköping, Linköping, Örebro eller Karlstad, men enligt Visit Västerås var det många som höjde på ögonbrynen när fem grannstäder marknadsförde varandra.

God grannsämja visade sig vara ett framgångsrecept. Med ett hedersomnämnande från Placebrander of the Year i ryggen fortsätter grannsamarbetet med en gemensam kampanj, i Norge.

Kampanjen ”Nyfiken på grannen” där Västerås, Norrköping, Linköping, Örebro och Karlstad marknadsförde varandra lanserades sommaren 2020. Kampanjen gick i sociala medier och efter två år av att marknadsföra städerna till varandras invånare är det nu dags att ta nästa steg, siktet ligger grannlandet Norge.

”Norge är en internationell närmarknad som vi ser kommer ha en stor betydelse för oss som resmål framöver bland annat på grund av det ökade intresset för hållbart resande. Därför känns det roligt att vi fortsätter det här modiga samarbetet när vi nu har identifierat möjligheten att utveckla arbetet mot den norska marknaden. Tillsammans blir vi starkare både genom samarbetet i sig men även som reseanledning till Sverige.” berättar Maria Östling, Karlstads kommun, i ett pressmeddelande.

Med en gemensam Facebook-kanal, digital annonsering och pr vill grannkommunerna väcka nyfikenhet och öka norrmännens kännedom för städerna. Det handlar om att lyfta allt från de kända attraktionerna till mer okända upplevelser som städerna har att erbjuda. Kampanjen, med namnet ”Nysgjerrig på Sverige?”* drar i gång under vecka 41 och sträcker sig över ett år.

”Det här är ett samarbetsprojekt där vi är fem städer representerade som vågar prova oss fram. Vi gör det här på egen hand och tillsammans har vi i våra organisationer olika marknadskompetenser som vi nu får möjlighet att kombinera vilket är ett otroligt givande arbetssätt. Vi är väldigt spända på att se hur norrmännen tar emot kampanjen nu när vi drar i gång.” avslutar Sofia Favaro, projektledare, Visit Västerås.

Kampanjen är ett samarbete mellan destinationsorganisationerna Visit Karlstad, Visit Linköping, Visit Norrköping, Visit Västerås och Visit Örebro.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev