tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Memira gör operaföreställning om synfel med Rickard Söderberg

Publicerad: 29 december 2022, 09:17

Under 2022 har Armand Duplantis varit ambassadör för Memira, men nu lämnas stafettpinnen över till operasångaren Rickard Söderberg. I en ny reklamfilm får han sällskap av Negar Zarassi och tillsammans sjunger de en operaduett.

Ämnen i artikeln:

MemiraReklamNyheter

Alicia Price

alicia.price@resume.se


Memira jobbar med ögonkirurgi och har i sina reklamkoncept ambassadörer som själva har synfel. Under 2022 har till exempel Armand Duplantis gjort kampanjer för företaget, men nu går turen alltså över till en operasångare.

Rickard Söderberg är känd för många som gaytenoren och har varit synlig i den offentliga debatten i flera år, främst inom miljö- och HBTQ-frågor. Han har själv gjort en operation för att förbättra sin syn.

– Det värsta med glasögon är att jag inte kan ha glasögon på scen. Publiken når mig inte och antingen får jag jobba med endagslinser eller inget alls och då ser jag inget. Nu har det gått ungefär ett halvår sen jag gjort min operation och jag har faktiskt inte ångrat mig en enda gång. Jag försöker fortfarande peta upp glasögonen på näsryggen. Men dom är ju borta! Jag ser när jag vaknar, jag ser när jag ligger i soffan på kvällen, jag ser när jag läser noter, jag ser!, säger Rickard Söderberg.

Memiras marknadsföringschef i Norden, Åsa Bergendorf, säger att poängen med att jobba med ambassadörer är att visa upp att operationen inte är så dramatisk, en bjärt kontrast till reklamfilmen.

– Det känns otroligt kul att få jobba med Rickard som ambassadör och genom honom föra fram Memiras budskap om att det faktiskt finns alternativa lösningar för de som inte vill bära glasögon och linser, och att ingreppet inte är så dramatiskt, säger Åsa Bergendorf.

Anitha Clemence är Memiras creative content director och berättar om processen för att skapa reklamfilmen, som bland annat inspirerats av den mytologiska titanen Argus med 100 ögon. Sedan kontaktades också sopranen Negar Zarassi, som är en svensk-persisk sångerska.

– När Rickard Söderberg kom på tapeten så kände jag yes nu ska vi göra något helt utanför boxen. Tänk om vi kan göra den första operan på sociala medier? Vi skrev låten under sommaren. En symfoniorkester i Budapest spelade in musiken Nippe Anckarblom komponerat, Negars partier översattes till persiska och vi spelade in operafilmen på Ystad Stadsteater i augusti. Det viktiga är att ta med publiken till operan visuellt. Själv går jag och nynnar på låten hela tiden, jag hoppas den fastnar hos flera, säger Anitha Clemence.

Kampanjen går live den första januari, då låten också kommer släppas på Spotify.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

 

Arbetsgrupp

Frida Lundin, Brand Ambassador/Inbound Marketing Manager, Memira

Daniel Bryntesson, Design Manager, Memira

Åsa Bergendorf, Nordic Marketing Manager, Memira

Anitha Clemence

Waldemar Hansson, DOP

Casper Arvefors, producent

Behind the scenes:

Johan Skeppner och Nifty Studios

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev