Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Micael Dahlen tar över Transportföretagens podd-satsning

Publicerad: 17 mars 2022, 12:59

Transportföretagen rullar vidare på podcast-spåret och anlitar ekonomiprofessorn Micael Dahlen som programledare för den andra säsongen av ”Från A till B”.


Ämnen i artikeln:

NyheterBorg & Owilli

Våren 2021 lanserade Transportföretagen i samarbete med Borg Owilli podcasten ”Från A till B, en podd om de förändringar transportsektorn går igenom. Nu är det klart med en andra säsong, en säsong som programleds av den för reklambranschen välkände ekonomiprofessorn Micael Dahlen. Fokus i samtalen kommer att ligga på hur transportsektorn ställer om till att bli mer hållbara. Sektorn står i dagsläget för en fjärdedel av all växthusgas från Europa och är den huvudsakliga anledningen till luftföroreningar i städer.

– När jag fick frågan att göra den här samtalsserien kände jag att den gröna omställningen är ett väldigt angeläget ämne och att det finns mycket vi behöver diskutera och bli klokare på kring allt från infrastruktur, handel och beteenden till elförsörjning, teknik och transporter, säger Micael Dahlen i ett pressmeddelande.

Serien kommer att släppas i sex timslånga avsnitt och gästas av alltifrån forskare till företag som Vattenfall, Polestar och Scania. Bakom själva produktionen står Studio Olga.

– Transportsektorn befinner sig i den snabbaste omställningen som har skett i modern tid. Vi vill med den här podcasten belysa den resan och att vi står inför ett historiskt vägskäl. Vi måste skapa förutsättningar för dagens och morgondagens samhälle där elektrifiering och automatisering skapa nya möjligheter, säger Mychèle Östman, kommunikationschef på Transportföretagen.

I det första avsnittet angriper man frågan om elleveranser och hur elnäten ska klara av att hantera ett samhälle som i allt högre utsträckning elektrifieras. 

– Berättelsen om framtidens transporter handlar om långt mycket mer än fordon, vägar och logistik. Ju tidigare vi kommer till den insikten desto snabbare kommer vi att kunna komma i gång med att framtidssäkra inte bara Sveriges transportnäring, men även andra samhällsviktiga branscher. Genom podcasten vill vi helt enkelt lyfta det ofta förbisedda helhetsperspektivet på Sveriges stundande elektrifiering, säger Vincent Janér, planner på Borg Owilli.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Spotify är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Borg Owilli:

David Borg, kundansvarig

Linnea Karlsson, projektledare

Vincent Janér, planner

Amanda Fogelin, content manager

Anna Larsson, content manager

Johanna Wiethüchter, grafisk designer

Siri Prydz, grafisk designer

Studio Olga:

Axel Winqvist, producent

Transportföretagen:

Mychèle Östman, kommunikationschef

Tina Thorsell, samhällspolitisk chef

Mattias Olsson, kommunikatör

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

NyheterBorg & Owilli

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.