Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Miljöorganisationer vill tvinga EU-kommissionen att ta ställning mot fossil reklam

Publicerad: 4 oktober 2021, 08:24

Aktion från Greenpeace utanför EU-toppmötet i Bryssel, 2019.

Foto: Francisco Seco

EU måste förbjuda all fossil reklam och sponsring. 26 miljöorganisationer från Europa ställer sig bakom kampanjen, bland annat Greenpeace, och uppmanar EU-kommissionen att lyssna på medborgarna.


Ämnen i artikeln:

GreenpeaceEU-kommissionenKlimatkrisen

Kampanjen, ”Ban Fossil Fuel Advertising and Sponsorships”, fokuserar på ett medborgarinitiativ och innebär att EU-kommissionen måste ta ställning till förbudet om en miljon medborgare stöder det. Det skulle innebära att företag som säljer fordon eller transporter som drivs med fossila bränslen från att ingå sponsringsavtal eller göra reklam. 

– Ett fossilreklamförud liknar väldigt mycket de reklamförbud vi redan har för andra skadliga produkter som till exempel tobak. Det är absurt att vi fortsätter att tillåta reklam från företag som vill fortsätta förbränningen av fossila bränslen. Vi förväntar oss att stödet kommer att växa snabbt, säger Gustav Martner, talesperson i reklam- och marknadsrättsfrågor på Greenpeace i ett pressmeddelande.

Enligt pressmeddelandet från Greenpeace är reklam ”tydligt separerat från yttrandefriheten” på grund av dess kommersiella syfte. En liknande modell som lagts på tobaksbolag kan därför fungera bra mot fossila bränslen. 

Liknande förslag har presenterats runtom i Europa, bland annat Frankrike och Storbritannien. I Amsterdam beslutade man i förra året att förbjuda reklam för dieselbilar och lågprisflyg i tunnelbanan. Även i svenska städer har förslag lagts fram.

– Det behövs ett beslut på EU-nivå som förbjuder fossil reklam. För att snabbt komma dit behöver städer runtom i Europa gå före. I höst ligger sådana förslag på bordet i både Stockholm och Göteborg, och vi förväntar oss nu att de tar stafettpinnen och blir internationella föregångare genom att inom kort förbjuda fossil reklam, säger Anna Jonsson på New Weather Institute Sverige, som också står bakom kampanjen.

Kampanjen görs inför klimatkonferensen COP 26, som äger rum i Glasgow om en månad. För att EU-kommissionen ska tvingas ta ställning till förslaget krävs det att en miljon verifierade EU-medborgare har skrivit under. I nuläget har kampanjen samlat mindre än tusen signaturer. 

Enligt Eurobarometern 2021 håller 90 procent av EU-medborgare med om att utsläpp av växthusgaser måste minskas. 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.