Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Mindler tar fram nytt reklamkoncept – skalar upp marknadsföringen

Publicerad: 20 Augusti 2020, 08:23

Från Mindlers nya kampanj.

Prata med en psykolog i stället för din granne – det är budskapet i Mindlers nya kampanj, som blir startskottet för ett nytt reklamkoncept. Samtidigt laddar man upp för att öka den varumärkesbyggande reklamen.


Ämnen i artikeln:

MindlerDrama Queen

Startupen Mindler grundades 2018 och beskriver sig som Sveriges största digitala psykologmottagning. Grundidén påminner om nätläkarnas, där behandling sker genom videosamtal, självhjälpsprogram och chatt. 

Nu trycker den digitala psykologen på gaspedalen, efter att det nya kommunikativa konceptet ”Prata med en psykolog istället” tagits fram tillsammans med den kreativa byrån Drama Queen. 

– Vi hade antingen kunnat gå en mer seriös väg och prata om psykisk ohälsa som något allvarligt, som många av våra konkurrenter gör, eller bygga ett koncept på humor för att avstigmatisera psykisk ohälsa. Idén bakom ”Prata med en psykolog istället” bygger på den erfarenhet som många har av att prata med anhöriga, som inte alltid ger de bästa tipsen om hur man ska må bättre, säger Mindlers pressansvarige Felix Lundevall

Reklamkampanjen som nu släpps innebär ytterligare ett steg framåt för Mindler, vars marknadsföring fram tills nu har byggt på att skapa en medvetenhet till tjänsten – och att sätta en armlängds avstånd mellan psykologtjänsten och nätläkarna. 

– Vi har skrivit en del debattinlägg som svar på den debatt som förts kring nätläkare, för att peka på att många av de problem som gäller nätläkarna inte nödvändigtvis ska appliceras på psykologtjänster. Kring nätläkarna handlar mycket om kritiken om ett överutnyttjande av tjänsterna, men när det kommer till psykisk ohälsa är det snarare så att folk drar sig för att söka hjälp, säger Felix Lundevall. 

Enligt Mindlers pressansvarige är det på tiden att bolaget fokuserar mer på varumärkesbyggande reklam. Passande nog fyllde bolaget nyligen kassan rejält – i april blev det känt att Schibsted investerar 85 miljoner kronor i psykologtjänsten. 

Ni tog nyligen in en stor mängd riskkapital. Hur många miljoner satsar ni på marknadsföring nu?
– Jag kan inte säga någon exakt siffra, men det är en hel del av det som ska gå till att få ut ordet om Mindler. 

”Prata med en psykolog istället” har tagits fram tillsammans med den kreativa byrån Drama Queen och ska kunna användas under en längre tid i Mindlers kommunikation. Den kommer att synas i tv, sociala medier samt andra kanaler, som via annons i Schibstedägda Aftonbladet och Svenska Dagbladet. 

Arbetsgrupp

Mindler

Rickard Lagerqvist

Felix Lundevall

Amalie Angelskår

 

Drama Queen

CD: John Lagerqvist

AD: Morten Hafsö

Copy: Anna Lindstein

Design: Karin Ström / Katta Sjölinder / May Kolanj

Business Director: Morten Haargaard

Produktionsledning: Anna Levin

 

Regi: Rachel Molin / John Lagerqvist

DOP: Martin Öberg

Fotograf: Nicklas Eliasson

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

MindlerDrama Queen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.