Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Mindler växlar upp internationella expansionen – fortsätter satsa på humordriven kommunikation

Publicerad: 20 april 2021, 11:59

Nu släpper Mindler sin senaste film under reklamkonceptet: ”Prata med en psykolog istället”. I denna film söker en dotter sin mors stöd. ”Vi har jättestora planer för expansion det här året”, säger Amalie Angelskår, marknadschef på Mindler, till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Drama QueenMindler

Den digitala psykologmottagningen Mindler påbörjade under våren 2020 ett samarbete med den kreativa kommunikationsbyrån Drama Queen. Samarbetet skulle bidra till att utveckla ett givande koncept och en bättre kommunikation åt psykologtjänsten. Sedan samarbetet inleddes har Mindler på ett smidigare sätt nått ut till dem som är drabbade av mental ohälsa, men också stärkt bolagets innovativa tjänst, enligt ett pressmeddelande.  

I föregående tv-kampanjer som gjorts inom samma reklamkoncept har vi bland annat fått se ”Prata med en psykolog istället för din granne” – men denna gång handlar alltså filmen om hur en dotter och mor missförstår varandra. Det är en situation många kan relatera till när man försöker dela med sig till en förälder, säger de i samma pressmeddelande. 

– Våra tv-kampanjer har gått väldigt bra. Bokningarna fortsätter öka eftersom budskapet når väldigt många. Men det är också så att behovet för psykologtjänster har ökat under pandemin även om vi har haft en stor tillväxt sedan början, säger Amalie Angelskår till Resumé, och fortsätter: 

– Vi har också flera så kallade utomhuskampanjer med liknande budskap. Nu i maj och april ska vi exempelvis ha två utomhuskampanjer där vi kommer spela på: ”Bit inte ihop, prata med en psykolog istället”.

Enligt John Lagerqvist, creative director på Drama Queen, så har konceptet haft en effekt på både bolagets tillväxt och position vilket har lett till att de idag har en ledande roll på marknaden. Något som även Amalie Angelskår känner igen sig i.

Jo absolut, när jag började på Mindler för ett år sedan var vi 25–30 på HQ, idag är vi runt 60, och det ökar hela tiden. Det är väldigt stort fokus på de digitala tjänsterna och idag har vi över 300 anställda psykologer.  

Företaget Mindler grundades 2018 av psykologerna Rickard Färdig och Johannes Hatem samt läkaren Rickard Lagerqvist. Under 2020 tog bolaget in 85 miljoner kronor från Schibsted, Ventech och tidigare ägare. Kapitalet som togs in har bidragit till den internationella expansionen som pågår, men också gjort att de kan möta den ökande efterfrågan på psykologtjänster i Sverige. 

– Vi har jättestora planer för expansion det här året. Vi ser redan en enorm tillväxt efter att vi gått in i Nederländerna och Frankrike. I nuläget kollar vi på en till stor europeisk marknad som är aktuell för lansering i maj, sen kommer vi nog släppa lite fler marknader efter sommaren – främst i Europa. 

Vilka länder de rör sig om i expansionen vill Amalie Angelskår i dagsläget inte avslöja för Resumé.

– Jag kan inte säga det ännu, men väldigt snart.

I dag tisdag släpps det första avsnittet av Mindlers nya podcast ”Från Vettet” tillsammans med kommunikationsplattformen ”Heja Livet”. Podcasten bygger på samtal om psykisk ohälsa. De som medverkar är medlemmar i ”Heja Livets” kanaler och har ansökt om att få vara med för att berätta sina historier.  

– Det var en idé som kom fram när jag träffade Carro Levy, medgrundare till ”Heja Livet”. Vi kände att vi ville lyfta dessa berättelser om psykisk ohälsa. I första avsnittet medverkar ”sociala medier”-entreprenören Michaela Forni

Lukas Land  

 

Ämnen i artikeln:

Drama QueenMindler

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News