Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Ministern försvarar sin medverkan i Na-kd:s kampanj

Publicerad: 5 november 2021, 12:01

Foto: Jessica Gow/TT + Christine Olsson/TT

I en ny hållbarhetskampanj satsar Na-kd på influencer marketing 2.0, och då medverkar bland annat näringsminister Ibrahim Baylan (S). Trots att det är ytterst ovanligt att en minister medverkar i en kommersiell kampanj ser Baylan ingen anledning till kritik.
– Jag träffar företag kontinuerligt i min roll som näringsminister, säger han till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Na-kdNäringsdepartementetInfluencer marketing

På söndag sänder Na-kd live på Youtube. I ett samtal om hållbarhet i fast fashion möts Margaux Dietz, Na-kd:s hållbarhetschef Anna Winde, och Sveriges näringsminister Ibrahim Baylan (S). Det är en del av Na-kd:s strategi att låta influencers diskutera sina tankar om hållbarhet, och i det första nedslaget alltså tillsammans med näringsministern. 

Tanken är att kommunicera ut vad Na-kd gör bra i hållbarhetsarbetet till konsumenter, som ju gärna lyssnar på influencers. En hållbarhetskampanj med influencersamarbete, helt enkelt.

LÄS MER: Na-kd tar hjälp av Baylan och Dietz för att sprida hållbarhetsbudskap – kallar metoden influencer marketing 2.0 

I en intervju med Resumé säger Sarah Krusell, ansvarig för kommersiell verksamhet och varumärke på Na-kd, att det här är början på influencer marketing 2.0, med hänvisning till näringsminister Ibrahim Baylans medverkan. Även i mejl från Na-kd:s pr-byrå Redgert Comms beskrivs initiativet som influencer marketing 2.0 i samband med näringsministerns medverkande.

När Resumé kontaktar näringsministern om samtalet får vi svar på sms via hans pressekreterare Kajsa Loord.

– Jag träffar företag kontinuerligt i min roll som näringsminister. Samtalet med Na-kd är ett bra tillfälle att trycka på vikten av schysta och hållbara villkor i alla led, från produktionen i fabriken till medarbetarna på golvet.

Det kallas influencer marketing 2.0 av pr-byrån - vad tänker du om det, är du en influencer?
– Ibrahim Baylan varken är eller har någon ambition att bli en influencer. Om pr-byråns konstiga formulering får ni prata med dem, skriver ministerns pressekreterare i ett sms.

När Resumé ställer följdfrågorna ”är det lämpligt för en minister att delta i en annonskampanj” och ”tror Ibrahim Baylan att hans medverkan ger mer legitimitet till kampanjen?” hänvisar Ibrahim Baylans pressekreterare till hans första uttalande.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.