Kampanj
Moderaterna i stor utomhuskampanj: ”Samhällsproblemen som fiende en framgångsrik strategi”
Publicerad: 28 januari 2022, 14:28
Moderaterna har köpt utrymme på 5000 utomhustavlor där Ulf Kristersson lyfter samhällsproblemen. ”Även om sidbytarna bestämmer sig sent vet vi att det finns många som redan grubblar i de här frågorna”, säger kommunikationschefen Martin Borgs.
Under fredagen har Moderaterna haft en intern valkonferens där vinterkampanjen och den nya hemsidan avtäcktes för att markera starten på valrörelsen 2022.
Den nya hemsidan är framtagen av HiQ och gick upp under fredagen medan vinterkampanjen, en omfattande utomhuskampanj där partiledaren Ulf Kristersson lyfter samhällsproblemen, har tagits fram av reklambyrån Season5 och rullas ut över hela Sverige under söndagen.
Kampanjen kommer att stöttas av digital annonsering där plattformen Verve hjälpt partiet med programmatiska medieköp.
Utomhuskampanjen ”Nu får vi ordning på Sverige” kommer att gå under fem veckor. Moderaterna har köpt utrymme på 5000 utomhustavlor under perioden.
Moderaterna väljer att adressera tre samhällsproblem i kampanjen:
• Brottslighet
• Energikrisen (där partiet även vill få in klimatfrågan)
• Bidragsberoende
Dessa teman kommer att vara centrala i partiets kommunikation under valrörelsen. Att utomhusenheterna tydligt lyfter fram Ulf Kristersson handlar enligt Martin Borgs om att partiledaren har högt förtroende på dessa politikområden.
Huvudbudskapet i Moderaternas valrörelse 2022 ”Nu får vi ordning på Sverige” togs fram i höstas.
– Vår huvudfiende är samhällsproblemen, inte ett annat politiskt parti. Vi bedömer att de här är de tydligaste samhällsproblemen att lyfta för att få till ett regeringsskifte, säger kommunikationschefen Martin Borgs till Resumé.
Att er huvudfiende inte är ett parti, innebär det här att ni inte kommer att adressera andra partier eller företrädare i er kampanjkommunikation?
– Det kommer vi absolut att göra när det handlar om val mellan olika partier. En väljare har bara en röst. Men vår fiende är samhällsproblemen och det är en framgångsrik strategi. Det såg vi inte minst i valet 2006 där vi utgick från samhällsproblem där vi har konkreta lösningar för att få något gjort i riksdagen.
Kommunikationschefen har använt sig av historien för att sätta en strategi inför valrörelsen 2022.
– Jag hatar slöseri och att inte använda sig av historien vore ett otroligt slöseri med kunskap. Jag har tittat lite extra på valrörelserna 1991 och 20006 som ledde till maktskifte. Jag har också tagit del av valanalyser från de tre senaste valet för att titta närmare på vad vi gjorde rätt och fel i arbetet där och då.
Kommer ni genomföra kampanjer tillsammans med de andra oppositionspartierna?
– Inte under den här kampanjperioden.
Framöver?
– Det finns inga sådana planer i nuläget.
Moderaterna har också byggt upp en inhousebyrå som leds av Hanna Hellquist (med en bakgrund på Prime) som varit med och tagit fram kampanjen tillsammans med Season5. Inhousebyrån består i dagsläget av tio personer, men ambitionen är att den ska växa under året.
Martin Borgs säger att kommunikationsstaben behöver fler medarbetare under valrörelsen alltifrån rörliga producenter till utvecklare.
– Det pågår processer, den som är intresserad av att bidra får gärna höra av sig.
I april kommer Moderaterna att lansera nästa kampanj och vårperioden kommer också att fungera som en sorts generalrepetition inför valrörelsen där partiet ska aktivera sina gräsrötter med bland annat dörrknackning.
– Det här är en ganska omfattande vinterkampanj och även om sidbytarna historiskt bestämmer sig sent så vet vi att det finns många att nå som redan grubblar i de här frågorna. Därför kan det här bli en rivstart på valrörelsen.
Arbetsgrupp
Martin Borgs, kommunikationschef Moderaterna
Season5
Martin Marklund CD
Petrus Kukulski CD
Emil Clase PL
Cilla Ardhall PDL
Helena Lonaeus AD
Caspar Persson Digital
Moderaternas inhousebyrå
Hanna Hellquist, biträdande kommunikationschef
Susanna Silfverskiöld, copywriter
Lina Fredriksson, senior grafisk formgivare
Klara Söderberg, kommunikatör
Mediepartner
Verve
Magnus Anjou, kundansvarig
Carl Liverstam
Peter Liedholm