Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Moderaterna presenterar valkampanjens första fas med utomhusenheter

Publicerad: 1 augusti 2022, 12:20

På en pressträff under måndagen visade Moderaterna upp enheterna för valkampanjen 2022 och huvudbudskapet för kampanjen: ”Nu får vi ordning på Sverige”. Den första fasen av valkampanjen inleddes i dag, med en utomhuskampanj.


Ämnen i artikeln:

ModeraternaPolitisk kommunikationNyheter

Den första augusti påbörjar Moderaterna första delen av sin intensivare valkampanj. Enligt partisekreterare Gunnar Strömmer är kampanjen uppdelad i två treveckors-perioder, där den första ska visa att att det finns två regeringsalternativ – ett som är överens, och ett som inte är det, och det illustreras i enheterna genom frågetecken eller utropstecken. Moderaternas huvudbudskap är ”Nu får vi ordning på Sverige”, en fras som hörts i Ulf Kristerssons sommartal och var temat på partiets arbetsstämma i höstas.

LÄS MER: Mjuk nationalism präglar politiska slogans 2022: ”Tio varianter av samma fras”

Kampanjens första del pågår fram till ett par dagar innan förtidsröstningen öppnas, då nästa fas inleds, som kommer fokusera på Moderaterna som parti. 

Gunnar Strömmer lyfte fram tre huvuddelar i kampanjen.

– Vi vill ha fokus på samhällsproblem där vi är relevanta och kan bygga en relation till väljarna, vi vill visa våra lösningar på sakfrågor, och lyfta fram att vi är ett samlingsparti som kan samarbeta och skapa en majoritet, och därmed få något gjort.

Resumé har tidigare rapporterat att Moderaterna samarbetar med byrån Season5. I kampanjen kommer M också använda sig av personliga reklamfilmer, framför allt mot utlandssvenskar. 

LÄS MER: Personliga videohälsningar ska locka moderata dörrknackare

Moderaternas kampanjbudget ligger på omkring 65 miljoner kronor, vilket är ungefär samma nivå som riksdagsvalet 2018. Gunnar Strömmer fick även frågan om Moderaterna kommer bedriva kampanj tillsammans med de partier man ämnar bilda regering med, Liberalerna, Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna, och svaret på den frågan är nej, även om han tror att man kan komma att göra gemensamma uttalanden i sakfrågor.

– Vi kommer driva valkampanj som fyra enskilda partier, sade han under pressträffen.

LÄS OCKSÅ: F.d socialdemokrat blir frontfigur i ny valkampanj från Moderaterna 

Bild 1/4  

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.