Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 5 Mars 2020, 08:36
I den första reklamfilmen får en arbetsgrupp inom den kreativa näringen i uppgift att ta fram ”The next shit”.
Ämnen i artikeln:
MarqetEfter flera tunga år valde klädkedjan MQ hösten 2019 att relansera sig under det nya varumärket Marqet. Bolagets vd Ingvar Larsson förklarade vid relanseringen att MQ tidigare setts på som ”mellanmjölk” och att kedjan inte var ett alternativ för kunderna trots att de var välbekanta med varumärket.
LÄS MER: Efter uppbrottet från MQ – så ska Marqets koncept vända siffrorna
Mikael Kruse, marknadschef på Marqet, berättade för Resumé att de skulle satsa på att äga positionen som klädbutiken för ett mer flexibelt arbetsliv. När han tog över som marknadschef hade stolen stått tom i två år och bolagets medieinvesteringar och medieplan hade blivit orörda. Han berättade även att butikerna och den externa kommunikationen skulle gå under konceptet ”Work in progress”, ett koncept framtaget i samarbete med Happy F&B.
– Vi är i behov av att signalera förändring, berättade han.
LÄS MER: Experterna om MQ och Marqet: Renodla och hitta ert existensberättigande
Nu har reklamdelen av ”Work in progress” premiär. I den första reklamfilmen får en arbetsgrupp inom den kreativa näringen i uppgift att ta fram ”The next shit”. Samtidigt gör kedjan en push för att införa butikskonceptet i alla sina 116 butiker.
– Våra kunder har berättat och visat att de uppskattar förändringen av MQ till Marqet. Även om många butiker kommer ha MQ-skylten uppe ett tag till, så blir det nu tydligt att det är mer än ett namnbyte. Det kommer gradvis att synas i butikernas sortiment och i skyltfönstren, och redan idag lanserar vi marqetstores.se, säger Ingvar Larsson, vd på Marqet, i ett pressmeddelande.
Reklamkampanjen baseras på insikten att 74 procent uppger att de vill ha ett jobb som är betydelsefullt och att jobbet tjänar ett högre syfte.
– Vi vill på det här sättet fånga människors relation till jobbet med igenkänning och självdistans, samtidigt som det blir tydligt att vi både har mode och andra livsstilsprodukter för arbetslivet. Människor har i över 60 år sökt sig till MQ för att i huvudsak hitta mode till jobbet, den insikten bygger vi vidare på när vi tar steget och blir Marqet, säger Mikael Kruse, marknadschef på Marqet.
Happy F&B:
Creative Director: Anders Kornestedt
Art Director/Design Director: Anna Ahnborg
Copywriter: Johan Holmström
Design Directors: Maria Glansen, Andreas Kittel
Brand Strategist: Ashkan Azadi
Motion Design Director: Christian Carlsson
Account Director: Anette Anderson
Account Manager: Camilla Smids
Brand Innovation Director: Jens Andersson
Bleck Film:
Regi: Marcus Svanberg
Producent: Frida Heder
DOP: Johan Palm
Grade: Tint (Oscar)
Ljud: Ponytail
Online: Wille Rising
Byråproducent: Alexander Blidner
MarQet:
Marknadschef: Mikael Kruse
Art Director: Jenny Odh
Stylist: Pernilla Ehrenholm
Copy: Maria Hanseblad
Other:
Interior design: M.U.S
Photographer: Oskar Gyllenswärd
Ämnen i artikeln:
Marqet