Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Modernt arbetsliv i fokus i Marqets första reklamkampanj

Publicerad: 5 Mars 2020, 08:36

I den första reklamfilmen får en arbetsgrupp inom den kreativa näringen i uppgift att ta fram ”The next shit”.


Ämnen i artikeln:

Marqet

Efter flera tunga år valde klädkedjan MQ hösten 2019 att relansera sig under det nya varumärket Marqet. Bolagets vd Ingvar Larsson förklarade vid relanseringen att MQ tidigare setts på som ”mellanmjölk” och att kedjan inte var ett alternativ för kunderna trots att de var välbekanta med varumärket.

LÄS MER: Efter uppbrottet från MQ – så ska Marqets koncept vända siffrorna

Mikael Kruse, marknadschef på Marqet, berättade för Resumé att de skulle satsa på att äga positionen som klädbutiken för ett mer flexibelt arbetsliv. När han tog över som marknadschef hade stolen stått tom i två år och bolagets medieinvesteringar och medieplan hade blivit orörda. Han berättade även att  butikerna och den externa kommunikationen skulle gå under konceptet ”Work in progress”, ett koncept framtaget i samarbete med Happy F&B.

– Vi är i behov av att signalera förändring, berättade han.

LÄS MER: Experterna om MQ och Marqet: Renodla och hitta ert existensberättigande

Nu har reklamdelen av ”Work in progress” premiär. I den första reklamfilmen får en arbetsgrupp inom den kreativa näringen i uppgift att ta fram ”The next shit”. Samtidigt gör kedjan en push för att införa butikskonceptet i alla sina 116 butiker.

– Våra kunder har berättat och visat att de uppskattar förändringen av MQ till Marqet. Även om många butiker kommer ha MQ-skylten uppe ett tag till, så blir det nu tydligt att det är mer än ett namnbyte. Det kommer gradvis att synas i butikernas sortiment och i skyltfönstren, och redan idag lanserar vi marqetstores.se, säger Ingvar Larsson, vd på Marqet, i ett pressmeddelande.

Reklamkampanjen baseras på insikten att 74 procent uppger att de vill ha ett jobb som är betydelsefullt och att jobbet tjänar ett högre syfte.

– Vi vill på det här sättet fånga människors relation till jobbet med igenkänning och självdistans, samtidigt som det blir tydligt att vi både har mode och andra livsstilsprodukter för arbetslivet. Människor har i över 60 år sökt sig till MQ för att i huvudsak hitta mode till jobbet, den insikten bygger vi vidare på när vi tar steget och blir Marqet, säger Mikael Kruse, marknadschef på Marqet.

Se reklamfilmen här! 

Arbetsgrupp

Happy F&B:

Creative Director: Anders Kornestedt

Art Director/Design Director: Anna Ahnborg

Copywriter: Johan Holmström

Design Directors: Maria Glansen, Andreas Kittel

Brand Strategist: Ashkan Azadi

Motion Design Director: Christian Carlsson

Account Director: Anette Anderson

Account Manager: Camilla Smids

Brand Innovation Director: Jens Andersson

Bleck Film:

Regi: Marcus Svanberg

Producent: Frida Heder

DOP: Johan Palm

Grade: Tint (Oscar)

Ljud: Ponytail

Online: Wille Rising

Byråproducent: Alexander Blidner

MarQet:

Marknadschef: Mikael Kruse

Art Director: Jenny Odh

Stylist: Pernilla Ehrenholm

Copy: Maria Hanseblad

Other:

Interior design: M.U.S

Photographer: Oskar Gyllenswärd

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Marqet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.