Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Monster av våtservetter ska få Stockholmare att slänga rätt

Publicerad: 16 November 2020, 10:15

Foto: Press

Varje år spolas över 2000 ton skräp ner i Stockholms toaletter, och våtservetter står för en stor andel. Det ska en ny kampanj från Volt ändra på.


Ämnen i artikeln:

VoltStockholm

Nedspolade våtservetter är ett stort problem för Stockholms stads avlopp. Servetterna löses inte upp i vatten, utan tvinnar i stället ihop sig till tjocka stycken som måste sågas isär för hand. Det i sin tur kan kosta staden stora summor pengar och störa flödet av avloppsvatten till reningsverken. 

Med bakgrund i problematiken kring våtservetter lanserar nu Volt sin första kampanj sedan man vann upphandlingen som Stockholm Vatten och Avfalls nya strategiska och kreativa partner i oktober. 

Den nya kampanjen har inspirerats av skräckfilmer, och kretsar kring ett avloppsmonster bestående av våtservetter, fett och annat som kan hittas i avloppen. Ju fler våtservetter som spolas ner, desto mer växer monstret. 

– Vi vill inte skrämma livet ur folk, men vi vill gärna att de tänker till och slutar slänga våtservetter i toaletten, säger Daniel Jakobsson, copywriter på Volt, i ett pressmeddelande. 

Kampanjen inleds denna vecka och kommer att synas i utomhusreklam i Stockholm, digitalt och på toaletter i offentliga miljöer. 

Arbetsgrupp

SVOA:

Catharina Wikström Erlandsson, Kommunikatör

Magdalena Östling, Kommunikatör

 

Volt: 

Jonas Brodén, Account Director

Susanne Göthberg, Account Manager

Lars Jansson, Art Director

Daniel Jakobsson, Copywriter

Åsa Stjärnquist, Final Art

Simón Jesus Ubeira, Animation

Helena Sjökvist, Planner

Martina Larsson, PR

 

Illustratör: Tobias Green

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

VoltStockholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.