Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Mörkt och dramatiskt när Rädda Barnen tar ny riktning med B-Reel

Publicerad: 6 November 2020, 10:03

Från Rädda Barnens nya reklamfilm.

Foto: Press

Från förtvivlan till hopp. Det är ledordet när Rädda Barnen nu släpper en ny varumärkesplattform, kommunikationskoncept och kampanj. ”Vi har jobbat hårt under en längre tid med att utveckla Rädda Barnens varumärke till att bli tydligare”, säger Rädda Barnens kommunikations- och insamlingschef Caroline Thunved.


Ämnen i artikeln:

B-reelB-Reel filmRädda Barnen

Rädda Barnen har funnits i Sverige i över hundra år, och grundades i London 1919. Bakom sig har barnrättsorganisationen en lång och handlingskraftig historik, där de bland annat spelade en avgörande roll i tillkomsten av FN:s barnkonvention 1989. 

Den senaste tiden har dock stödet från företag och privata givare sjunkit, något som bland annat beror på otydlig kommunikation. Det berättar Rädda Barnens kommunikations- och insamlingschef Caroline Thunved, i samband med att man nu rullar ut en ny varumärkesplattform, kommunikationskoncept och kampanj. 

– Vi har jobbat hårt under en längre tid med att utveckla Rädda Barnens varumärke till att bli tydligare, både i form av vad vi står för, vad vi gör och hur vi för ut det. Genom att konkretisera hur vi arbetar för barns rättigheter får vi den tydlighet och spets som vi behöver för att bryta igenom bruset och få alla att förstå det självklara i att rädda barnen här och nu är att rädda världen och framtiden, säger hon. 

LÄS MER: Ideella aktörerna larmar: Problem att nå ut när kommersiella bolag tar över det syftesdrivna 

Den nya reklamfilmen är en dramatisk och mörk skildring av flera olika barnliv, signerad B-Reel som organisationen knöt till sig som strategisk och kreativ partner i början av året. Filmen har med andra ord tagits fram i en tid präglad av coronapandemin. 

Det är ett väldigt kraftfullt sätt att uttrycka ert budskap, finns det en risk att det övergår i det mörka, dystopiska?
– Vi jobbar med svåra frågor, kanske till och med de svåraste. Vi tycker det är viktigt att fler förstår att de problem som vi förebygger och hanterar inte bara finns i världens krisområden utan också runtomkring oss här hemma, vi vill inte att någon ska kunna blunda för det. För att förklara detta behöver vi en tydlig ton, en hög volym och strimmor av hopp. Vi går från förtvivlan till hopp och den strategin går genom hela linjen av vår kommunikation och vårt nya koncept ”Här och nu för framtiden”. Byggd på huvudinsikten, att rädda barnen är att rädda världen, säger Caroline Thunved.

Filmen tar avstamp i dikten ”Nyårsklockan” av Alfred Lloyd Tennyson, med budskapet att det är dags att ringa ut det gamla och in det nya. I en sekvens syns även klimataktivisten Greta Thunberg ringa in den nya tiden som Rädda Barnen menar att vi står inför. 

– Greta förkroppsligar vår utgångspunkt ”att rädda barnen är att rädda världen”. Hon har på ett tydligare och bättre sätt än någon annan fått världen att förstå att förändring krävs här och nu, och att hennes och kommande generationers livsvillkor står på spel. Genom att lyssna på barnen och stärka deras röst hoppas vi kunna påverka fler att göra mer.

Innebär det här att ni kommer att positionera Rädda Barnen tydligare kring klimatfrågan?
– Klimatfrågan är en av flera stora frågor som påverkar barnens livsvillkor här och nu och i framtiden, den är central i vårt arbete och viktigare än någonsin. Men vi jobbar bredare än så, då barns rättigheter är en komplex fråga. Att Greta ställer sig bakom vårt arbete hoppas vi så klart inspirerar fler att göra detsamma. Barns rättigheter finns samlade inom Barnkonventionen och talar sitt tydliga språk, artikel 6 säger till exempel att varje barn har rätt att överleva och utvecklas, här och nu och i framtiden.

2018 tackade Greta Thunberg nej till Platinaägget, var det svårt att övertyga henne att vara med i en reklamfilm?
Jag kan inte tala för Greta. Men det hon står för är, som jag ser det, synonymt med vårt arbete.

Foto: Press

Arbetsgrupp

Kund: Rädda Barnen

Caroline Thunved, kommunikations- och insamlingschef

Eva Danofsky, interim marknadschef

Henny Moor, senior projektledare

Katia Albrektsson, marknadschef

Tina Lindmarker, varumärkesansvarig

 

Byrå: B-Reel

Andrea Dahlbäck

Ewa Staël von Holstein

Johan Dahlqvist

Helena Månsson

Linda Pasquini

Maja Beckman

Maria Fridman

Mimmi Jostell

Oscar Erlandsson

Rasmus Tsardakas Renhuldt

 

Mediebyrå: Scream

 

Byråproducent: Mattias Coldén, Always Frank

 

Filmproduktionsbolag: BRF

Regissör: Clara Tägtström

Producent: Yasmina Suhonen

Exekutiv producent: Rikard Åström

DOP: Niels Thastum

Editor: Emanuel Asamere

Colorist: Oskar Larsson

Sound design: Redpipe

Online: Chimney

VFX: Goodbye Kansas Studios

Pyroteknik: Arclight

Set design: Benjamin Curtis

Stylist: Elsa Fischer

Hair/makeup: Jenny Fred

Animation: Marcos Sánchez

Researcher: Gareth Warland

Casting: Kim Jansson

 

Fotograf: Johanna Åkerberg Kassel, Söderberg agentur

Repro: BT Studio

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.