Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Morris och Kungsängen och flera andra annonsörer fälls

Publicerad: 30 September 2020, 09:31

Resumé sammanfattar de senaste veckornas fällande beslut hos RO och andra instanser.


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Två privatpersoner anmälde klädmärket Morris sponsrade inlägg på Facebook som de ansåg var könsdiskriminerande. Reklambilden visar en man och en kvinna i en pool, mannen i kostym kvinnan i trosor, en öppen skjorta och et linne. Reklamombudsmannens Opinionsnämnd anser att framställningen återger en stereotyp bild som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet.

Fundler fälls för vilseledande marknadsföring efter en annons som har publicerats i Dagens industri med budskapet att bolagets fondrobot ombalanserar innehavet i kundernas aktieportföljer En anmälare reagerade på påståendet om att ”...traditionell förvaltning aldrig kan mäta sig med robotens precision och Fundlers historiska avkastning”, som personen anser är felaktigt. RON bedömer att genomsnittskonsument sannolikt uppfattar påståendet som att traditionell förvaltning aldrig kan mäta sig med den precision och avkastning som förvaltning med roboten ger, utan att annonsören har presenterat bevisning som styrker påståendet. Reklamen är därför vilseledande.

I en banner på kungsangen.com marknadsförde varumärket sin sommar-rea med procentsatserna ”50 %”, ”80 %” och ”30 %”. En privatperson noterade att Kungsängen dock inte sålde några varor till 80 procent och skrev en anmälan till RO. Annonsören svarade att varorna som var rabatterade till den procentsatsen tog slut under kampanjperioden. Reklamombudsmannen bedömer att genomsnittskonsument kommer uppfattar reklamen som att annonsören erbjuder produkter som är nedsatta till 80 procent och som finns att köpa. Att annonsörer informerar kunderna om att ”erbjudandet gäller så långt lagret räcker” är inte tillräckligt menar RO som beslutar att reklamen är vilseledande.

Läkemedelsbolaget McNeil fälls av Informationsgranskningsnämnden (IGN) för att ha skickat reklam om ett av sina smärtstillande läkemedel till hälsovårdspersonal som inte har yrkeslegitimation eller tillräcklig kompetens att ge råd om smärtstillande läkemedel, däribland osteopater. Enligt nämndens beslut ska McNeil betala 100 000 kronor i straffavgift. Nämnden bedömer att McNeil inte har gjort tillräckligt för att tydliggöra att utskicket vände sig till legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal som har kompetens att ge råd om smärtstillande läkemedel. 

Läkemedelsverket att Bayer AB i fortsättningen förbättrar marknadsföringen av nässprayen Nasonex efter en annons i Aftonbladet som brister på sex punkter. Bland annat måste bolaget upplysa gravida eller ammande kvinnor om att rådfråga läkare eller apotekspersonal innan användning. Varje brott mot någon av punkterna kommer att förenas med vite på 150 000 kronor, enligt beslutet.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.