Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Motsägelser är loket i MSC:s nya koncept

Publicerad: 5 Februari 2021, 09:52

Belöning och uppmuntran snarare än pekpinnar när MSC lanserar sitt nya reklamkoncept, framtaget av The Amazing Society.


Ämnen i artikeln:

The Amazing SocietyMSC

Vecka 5 är miljömärkningen Marine Stewardship Councils, MSC, årliga kampanjvecka. Reklamkampanjen finansieras av de bolag som har en MSC-certifiering. I år är det premiär för ett nytt långsiktigt koncept, framtaget av The Amazing Society, som är tänkt att få konsumenterna mer medvetna om sin roll i kampen för mer levande hav. Budskapet i kampanjerna är att konsumtion av MSC-märkta varor är en klimataktion i sig. Med i lanseringsdelen av konceptet är Findus, Orkla, Sushi Yama och Royal Greenland. Framöver är förhoppningen att ytterligare varumärken ska hoppa på. Kampanjen kommer främst att synas i sociala medier.

– Vi är stolta och glada över att redan första året av ett nytt kommunikationskoncept kunna lyfta fram så vitt skilda producenter av sjömat. Vi vill visa hur extremt enkelt det är att bidra till ett hållbart fiske. Framöver vill vi därför visa en ännu större bredd i utbudet av MSC-märkt sjömat, med fler partners ombord, säger Linnea Engström, programdirektör MSC Baltic Sea Region.

Christina Knight, executive creative director på The Amazing Society, säger att kampanjen är en sorts hommage till målningen ”Bildernas bedrägeri” som på samma sätt leker med motsägelser som kampanjen.

– Det finns ju något intresseväckande i den krocken mellan text och bild, som vi har tagit till vara för att dra uppmärksamheten till den globala utmaningen kring våra hav. MSC vill visa att även små vardagliga val, som kan kännas obetydliga när vi fattar dem, kan ge positiva globala konsekvenser, bara de räknas samman, säger hon.

– Eftersom forskning visar att beteenden förändras snabbare när positiva handlingar belönas och att pekpinnar och hotfulla scenarion ofta får motsatt effekt i miljökommunikation, har det varit viktigt med en positiv inramning, fortsätter Henrik Jansson, planner på TAS. Vi vill visa hur individen är en del av en kollektiv rörelse för hållbar konsumtion, i den här kampanjen tillsammans med fyra modiga marknadsavdelningar som har samverkat med ett och samma budskap.

Arbetsgrupp

The Amazing Society

Markus Björk – Account Director

Susanna Hillborg – Account Manager

Christina Knight – Executive Creative Director

Henrik Jansson – Planner / Copywriter

Nina Kurn – Senior Art Director/Visual Planner

Sara Petersson – Content Specialist

Ottman Grönberg – Digital Media Specialist

Mikael Finér – Final Art

Gabriel Tiedtke – Content Creator

Carin Stegen – Motion Designer

Ebbe Sundberg – Producer

Marine Stewardship Council

Linnea Engström, Programdirektör MSC Baltic Sea Region

Carl Dahlman – Digital Media and Marketing Manager Baltic Sea Region

Louise Valentin – Commercial Manager, Sweden

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

The Amazing SocietyMSC

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.