Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

MSB gör storsatsning för att få unga att följa restriktionerna

Publicerad: 15 december 2020, 14:17

MSB:s huvudbyrå Le Bureau har tillsammans med myndigheten ansvarat för informationsinsatsen under covid-19. I den senaste kampanjen, som går över jul och nyår, påminner de om varje persons ansvar för att vi ska kunna återgå till det normala.


Ämnen i artikeln:

Le BureauMSB

Under coronautbrottet i mars fick Le Bureau i uppdraget att nå ut med information till samtliga individer i Sverige. När smittspridningen nu har tagit ny fart riktas MSB:s insats främst mot unga vuxna, även om den övriga allmänheten också är en del av målgruppen. Kampanjkommunikationen sker parallellt med andra insatser, som det uppmärksammade mass-sms:et som under måndagen skickades ut till 12 miljoner abonnenter.

Insatsen består bland annat av en serie mobilfilmer med minnen från tiden innan pandemin med budskapet: ”Livet var bättre utan restriktioner. Om vi ska kunna återgå till det normala behöver du och alla andra ta ansvar”. 

– Uppdragets mål har sedan i mars varit att se till att Sveriges befolkning känner till vad varje enskild individ ska göra för att undvika att bli smittad och för att inte smitta andra. Alla ska också känna engagemang för att aktivt och uthålligt följa myndigheternas rekommendationer. Nu är vi i ett läge där de allra flesta har kännedom om myndigheternas rekommendationer och därför vill vi konkretisera och påminna om vad unga vuxna har att vinna på att ta sitt ansvar, säger Teresa Palmquist, enhetschef för kommunikationsutveckling på MSB i en kommentar. 

Filmerna rullar nu i nationell tv och i sociala medier. I insatsen ingår även print och utomhus. För att stärka insatsen kommer ambassadörer (skådespelare, idrottspersonligheter, artister med flera) att gå ut med vad de längtar mest efter i sina kanaler. 

– Vi har inte spelat in något material utan bara letat upp verkliga filmsnuttar från tiden innan pandemin. Vi visar upp verkliga människors minnen från nyår, lucia, middagar, konserter och studenten. På så vis vill vi ta fasta på människors längtan efter det normala livet. Vi vill beröra och väcka känslor samtidigt som vill visa på hur viktigt det är att alla tar ansvar nu, säger Josephine Wallin Ankarstrand, creative director på Le Bureau. 

Avsändare är vid sidan av MSB även Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen. Insatsen har pågått sedan i mars på uppdrag av regeringen. Precis som tidigare leder alla enheter in till krisinformation.se där man löpande kan ta del av myndigheternas rekommendationer. 

Arbetsgrupp

Arbetsgrupp på Le Bureau. 

Amanda Bermheden: Projektledare. 

Mimmi Ericsson: Originalare

Anna Nylander: Produktionsledare. 

Carin Thiberg: Produktionsledare. 

Josephine Wallin Ankarstrand: Creative Director/Art Director

Hjalmar Delehag: Copywriter

Gustaf Sehlstedt: Strateg. 

Produktionsbolag: 

Colony. 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Le BureauMSB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.