Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

MSB om informationssatsningen: ”Förhoppningen är att det ska bli viralt”

Publicerad: 23 November 2020, 09:39

Morgan Olofsson är kommunikationsdirektör på Myndigheten för samhällskydd och beredskap (MSB).

Foto: Amir Nabizadeh / TT

MSB, Folkhälsomyndigheten och Länsstyrelserna har fått i uppdrag att ta nytt grepp om informationsspridningen kring coronaviruset. Målet är att nå ut till ungdomar.


Ämnen i artikeln:

MSBFolkhälsomyndigheten

Både regioner och myndigheter har under hösten påtalat problemen med att nå ut till ungdomar med information om spridningen av coronaviruset. Samtidigt har flera pekat på att det är just den gruppen som driver en stor del av smittspridningen, även om de själva inte löper särskilt stor risk att fara illa.

Folkhälsomyndigheten har sedan i våras haft flera riktade kampanjer på både Facebook och Instagram stories. Enligt Elisabeth Wall Bennet, kommunikationschef på Folkhälsomyndigheten, nådde myndigheten i april 1,5 miljoner i målgruppen 18-34.

– Är man rätt målgrupp så har man fått dem, säger Wall Bennet till TT.

Även regionerna har satsat på att nå ut till ungdomar via sociala medier, i somras samarbetade exempelvis Region Västra Götaland med influencer Filip Dikmen. Sedan en tid tillbaka tycks de dock ha bytt strategi.

– Det är lite tråkigt att säga men i första hand så jobbar vi mot deras föräldrar, det är den målgruppen vi har enklare att nå via media och sociala medier, säger Andreas Kron, digital redaktör på koncernkontoret i Västra Götalandsregionen.

Varken Region Skåne eller Region Stockholm har dock satsat på riktad kommunikation mot unga.

För två veckor sedan fick Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), Folkhälsomyndigheten och Länsstyrelserna uppdrag från regeringen om att ta fram en ny satsning på information om viruset. Kampanjen kommer att gå i sociala medier och släpps nästa vecka.

– Nu vill vi komma åt och peka på allt det vi gjorde innan pandemin som vi längtar tillbaka till. Inte minst unga vuxna känner den här längtan tillbaka till det normala, det är vad som kan motivera dem att hålla i och hålla ut. Förhoppningen är att klippet ska bli viralt, säger Morgan Olofsson, kommunikationsdirektör på MSB.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

MSBFolkhälsomyndigheten

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.