Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Myndigheterna storsatsar på information om vaccinering – Le Bureau bakom kampanjen

Publicerad: 26 april 2021, 08:39

I en ny kampanj gör flera myndigheter gemensam sak och sprider information om hur vaccinationsprocesserna går till. Bakom kampanjen står Le Bureau.


Ämnen i artikeln:

FolkhälsomyndighetenLe BureauMSB

Över två miljoner svenskar har fått sin första vaccindos och landets regioner börjar nu vaccinera även de under 65. I samband med att nya grupper i samhället erbjuds vaccin genomför nu Folkhälsomyndigheten, Socialstyrelsen, MSB och Läkemedelsverket en större kommunikationsinsats som ska förklara de olika faserna av vaccinationsprocessen. Kampanjen är den första i en rad och riktar in sig på de över 60 år, personal inom vård och omsorg och de som genomgått en organtransplantation. I filmerna syns personer ur de grupper som fått vaccin röra sig fritt i samhället utan munskydd och dansa till Johnny Nash reggae-klassiker ”I can see clearly now”.

– Vi har velat hitta ett varmt och positiv anslag samtidigt som det är viktigt att hela tiden vara flexibla. Kommunikationen behöver gå hand i hand med vaccinationstakten och med vilka stämningar som råder i samhället för tillfället. Det finns alltid en risk för att oförutsedda händelser omkullkastar all planering, såsom nya förseningar av vaccinleveranser, virusmutationer och förändrad smittspridning. För att kunna ha beredskap och anpassa oss har vi bland annat förberett flera olika scenarios säger Elisabeth Wall Bennet, kommunikationschef på Folkhälsomyndigheten.

Kampanjen kommer att spridas på åtta olika språk i print, utomhus, sociala medier, tv och radio. Myndigheterna kommer även satsa på affischering på 800 platser där de bedömer att kommunikation på ett annat språk än svenska är efterfrågat. Kampanjen är den första sedan Folkhälsomyndigheten i februari inledde ett samarbete med Le Bureau. Byrån samarbetar även sedan tidigare med MSB.

– I en tid som fortfarande präglas av ganska mycket negativa stämningar vill vi försiktigt påminna om att det faktiskt går mot en positiv utveckling. Man kan tycka att det går långsamt och att det fortfarande är tufft läge, men just därför tror vi det är viktigt att ingjuta tillförsikt och nyansera, säger Josephine Wallin Ankarstrand, art cirector och creative director på Le Bureau.

 

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.