Kampanj
Naturskyddsföreningen släpper ny kampanj för att rädda bin
Publicerad: 21 april 2023, 11:00
Den nya kampanjen från Naturskyddsföreningen syftar till att rädda bin.
En tredjedel av Sveriges vilda biarter är på väg att försvinna. Användningen av kemiska bekämpningsmedel är ett av de allvarligaste hoten.
Naturskyddsföreningen driver för femte året i rad Operation: Rädda bina, som syftar till att rädda bin och andra pollinatörer. Tidigare i år konstaterade forskare i Lund att kampanjen har gjort konkret nytta för Sveriges vilda bin. Men problemen är fortfarande stora och bina är fortfarande hotade. Bland annat ökar användandet av kemiska bekämpningsmedel i jordbruket, både i Sverige och i EU.
I årets kampanj stärker Ocean Outdoor upp kampanjen med stort utrymme på tågstationer, köpcentrum och andra ytor över hela landet.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
– Som ideell organisation har vi begränsade resurser – inte minst för reklam och marknadsföring. Därför betyder det mycket när Ocean Outdoor hjälper oss att få räckvidd för vår kampanj Operation: Rädda bina, säger Andreas Drufva,marknadschef på Naturskyddsföreningen i ett pressmeddelande.
– Vi på Ocean Sverige är glada för att kunna bistå i att öka Sveriges biologiska mångfald genom vårt samarbete med Naturskyddsföreningen, säger Martin Landeby, managing director på Ocean Sverige.
Årets kampanj har fokus på att påverka EU-lagstiftningen kring kemiska bekämpningsmedel, bl a genom en namninsamling till Sveriges EU-politiker.
Förutom utomhus, kommer kampanjen gå på SJ:s tåg, som brickbord och affischer, på Arlas mjölkförpackningar, samt Smakisdryckerna. Därutöver kommer kampanjen att gå som kontextuella annonser i samarbete med Readpeak, nativeannonsering i samarbete med Kobbler, och print.
Arbetsgrupp
Iréne Berg, Kampanjledare
Hanna Åsheim, AD och digital marknadsföring
Jakob Svensson, AD och produktionsledare
Erica Lintrup, projektledare, insamling & värvning
Linnea Grahn, partneransvarig
Petra Holgersson, pressansvarig
Moa Linder, kommunikatör, SoMe
Liselotte Lundström, Kampanjchef
Beställare:
Andreas Drufva, marknadschef och Hanna Berheim Brudin, kommunikationschef