Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Naturskyddsförningen får fler företag med sig på tåget i kampanjen för att rädda bina

Publicerad: 13 april 2021, 08:39

Nu lanseras tredje upplagan av Naturskyddsföreningens kampanj Operation: Rädda bina, framtagen av Reform Act. Nya partners är bland andra Ica, Ikea och Bamse


Ämnen i artikeln:

NaturskyddsföreningenReform Act

Med kampanjen vill Naturskyddsföreningen öka medvetenheten om bin och pollinatörers roll i relation till biologisk mångfald. Marknadschefen Andreas Drufva beskriver Operation: Rädda bina som ett ”Rosa bandet för biologisk mångfald”.

– Tillsammans med företag, vår egen folkrörelse och privatpersoner vill vi både samla in pengar och sprida kunskap om vad du som privatperson eller företag kan göra för att rädda vilda bin och andra pollinatörer.

Enligt Naturskyddsföreningen beräkningar är en tredjedel av den mat vi äter är pollinerad av bin. I Sverige är en tredjedel av de vilda biarterna på väg att försvinna. Genom kampanjen opinionsbildar Naturskyddsföreningen för en mer bivänlig politik och uppmuntrar till konkreta räddningsinsatser för att rädda vilda bin. De senaste åren har nästan 22 000 räddningsinsatser rapporterats in. 


– Det är glädjande att så många visar intresse för frågan om biologisk mångfald. Operation: Rädda bina har på ett lustfyllt och innovativt sätt bjudit in både företag och privatpersoner att engagera sig i en svår och komplex fråga och vi är mycket glada att välkomna Ica, Ikea och Bamse som nya partners till Operation: Rädda bina 2021, säger Andreas Drufva i en kommentar.     

Sedan tidigare samarbetar Naturskyddsföreningen med Arla och Smakis i kampanjen. 

– Ämnet är självklart angeläget för oss och ICA-handlarna. En välmående biologisk mångfald är inte bara en förutsättning för ICA handlarnas sortiment, utan en viktig fråga för oss alla. Vi är glada över engagemanget i Operation: Rädda bina och ser fram mot att se projektet tas ut lokalt, säger Pinar Musadotter, generalsekreterare för ICA Stiftelsen i en kommentar.  

 

Arbetsgrupp

Idé och koncept: Reform Act 

Produktion film: Where is my pony 

Mediebyrå: HEAR 

Övrig produktion: Inhouse 

Kanaler: SoMe, Utomhus (Clear channel), Print magasin, PR

 

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.