Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Negativt trendbrott: Så föll medieinvesteringarna i september

Publicerad: 13 oktober 2021, 07:59

Efter att ha återhämtat sig och uppvisat tillväxt flera månader i rad minskade medieinvesteringarna i september. Enligt Sveriges Mediebyråers styrelseordförande Daniel Eriksson är nedgången ett tecken på att den kraftiga återhämtningen för marknaden håller på att plana ut.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerMedieinvesteringarMediebyråbarometern

Efter att ha ökat sex månader i följd minskade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråer med 2,5 procent under september månad jämfört med samma månad 2020.  Det är den första månaden, som kan jämföras med en pandemimånad, där investeringarna backar.

– Detta kan vara ett tecken på att den kraftiga rekyl som vi har sett på annonsmarknaden under det senaste halvåret håller på att plana ut. Medieinvesteringarnas totala ökning under det tredje kvartalet landar på 6 procent, vilket kan jämföras med årets andra kvartal där vi såg en positiv tillväxt om totalt 37 procent, säger Sveriges Mediebyråers styrelseordförande Daniel Eriksson i en kommentar.

Den negativa utvecklingen var starkast i kategorin DR/annonsblad som minskade med hela 39,1 procent. Utöver bio (som påverkats starkt av restriktionerna, är direktreklam den kategori som har tappat mest intäkter ackumulerat under 2021. Mediebyråbarometern visar också att bioannonseringen har växt efter att biograferna öppnat upp, om än i begränsad omfattning. 

Dagspress kväll, dagspress landsort, populärpress tv, online display, och online video är kategorierna som uppvisade en negativ tillväxt under september. 

Jochum Forsell, senior partner på Hear, poängterar i ett pressmeddelande att siffrorna från september innebär en brytpunkt för relationen mellan tv och digitala kanaler. 

– De digitala kanalerna ökade endast marginellt i september. Men september blev ändå en brytpunkt: för första gången, sett till ett 12-månaders rullande värde, passerade medieinvesteringarna i de digitala kanalerna kategorin tv. Den digitala utvecklingen kommer att fortsätta, med online video och sociala medier som drivkrafter – dessa två kategorier har ackumulerat ökat med mer än 30 procent under 2021, säger Jochum Forsell i en kommentar.

Hittills i år har de totala medieinvesteringarna ökat med 11,5 procent, vilket motsvarar omkring en miljard kronor. 

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.