Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Neste vill utmana fossildiesel i ny kampanj - uppmanar konsumenter att tänka nytt

Publicerad: 20 april 2022, 12:36

Neste lyfter fram sitt klimatsmartare HVO100-diesel i kommunikationen. ”De flesta företag vill göra rätt, och bidra till kampen för klimatet och miljön, men alla har inte känt till möjligheten,” säger marknadschefen.


Ämnen i artikeln:

HållbarhetOuthousebyrån

Finska petroleumbolaget Neste fokuserar sin kommunikation på sin förnybara diesel med kampanjen ”Våga tanka nytt”. Nestes förnybara diesel, Neste My, är en typ av HVO100-diesel. Den typen av diesel produceras på slaktrester och restprodukter från skogsindustrin, men även palmolja. Neste My innehåller inte palmolja, enligt bolaget själva, men det innehåller PFAD, en restprodukt som kommer från palmoljeproduktion. Enligt Neste själva minskar utsläppen vid användning av Neste My med 70-90 procent, jämfört med vanlig fossil diesel. 

– Jag tror att de flesta företag vill göra rätt, och bidra till kampen för klimatet och miljön, men alla har inte känt till möjligheten att byta till förnybar diesel. Man kan ju nämligen behålla sina dieseldrivna fordon och maskiner och bara byta bränsle. Neste My fungerar exakt som fossil diesel, men minskar växthusgasutsläppen, säger Victoria von Reis, nordisk marknadschef för Neste My Förnybar Diesel.

Den nya kampanjen startade under veckan och syns digitalt, i sociala medier, i print och i radio. Den är producerad av Outhousebyrån där Johanna Ronnestam Bergbom är ansvarig projektledare.

– Den här kampanjen tar energin från uttrycket ”Våga tänka rätt” och genom att byta ut tänka mot tanka tror jag att vi får med oss den företagare som har öppet sinne för nya möjligheter och som är beredd att ta sitt ansvar för klimatet och vår gemensamma framtid.

Arbetsgrupp

Neste 

Victoria Von Reis - Nordisk marknadschef Neste My Förnybar Diesel

Outhousebyrån

Johanna Ronnestam Bergbom – Kundansvarig Projektledare

Hans Sydow – Strateg

Susanne Appelgren - Produktionsledare

Karl-Fredrik Mattsson – Kreatör/Copy

Diana Martin – Copy

Emma Nilsson – AD

Erik Unnerfelt – AD

Ola Arvidsson – Originalare

Fotograf

Christian Gustavsson

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

HållbarhetOuthousebyrån

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.