Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Netflix uppmärksammar klubbdöden inom HBTQI-rörelsen – ringar av brända klänningar ska lyfta frågan

Publicerad: 13 juli 2021, 08:50

Det finns inte längre några HBTQI-klubbar innanför tullarna i Stockholm. För att uppmärksamma det och filmen ”Dancing Queens” har Netflix i samarbete med Animal nu smitt ett antal ringar som ska symbolisera hur man kan skapa något nytt ur det som berättas.


Ämnen i artikeln:

NetflixAnimal

Nyligen släpptes Helena Bergströms film ”Dancing Queens” på Netflix. Temat för filmen är dragkulturen och hur allt färre HBTQI-klubbar gör att samlingsplatserna för personer inom den blir allt färre. 

För att rikta uppmärksamhet både mot filmen och den pågående klubbdöden har Netflix i samarbete med Animal smitt ett antal speciella ringar. Silverringarna har bränts tillsammans med en bortglömt klänning, något som ska symbolisera hur man kan skapa något nytt av en viktig historia. Ringarna har därefter skickats ut till profiler inom HBTQI-rörelsen för att få igång ett samtal om filmen, kulturen och queera rum. Utöver det har Animal även tagit fram en film där Helena Bergström tillsammans med skådespelaren och dragprofilen Razmus Nyström pratar om varför de queera rummen är så viktiga. Filmen har visats i tv och sociala medier.

– I förarbetet av den här kampanjen lärde vi oss hur viktigt det är med trygga rum för queera personer. Det var den insikten vi tog avstamp i, och nu hoppas vi att kampanjen blir en ögonöppnare för andra. Jag själv gick runt i tron om att det absolut finns schyssta queera ställen och blev chockad när jag insåg att det inte finns en enda queerklubb kvar innanför tullarna. Vi alla förtjänar en plats där vi kan vara 100% oss själva, säger Animal-kreatören Joakim Engström som jobbat med kampanjen.

Arbetsgrupp

Netflix:

Anna Bouveng, Senior Marketing Manager – Nordics

Hanna Reuterwall, Marketing Creative Producer – Nordics

Animal: 

Margarita Testa, Client Director  

Sophia Lavasani, Project Manager

Annika Witkowska, Producer

Herman Vieweg, Creative Director

Joakim Engström, Junior Art Director  

August Laustsen, Art Director 

Johanna Rättzén, Junior Copywriter

Gustav Lindberg, Copywriter

Pine:

Malin Ingrid, Director  

Adam Holmström, Executive Producer

Camilla Falk, Producent

Linnéa Andersson, Producent

Erik Henriksson, DOP

Simon Wallin, Scenograf

Stylist, Nicole Walker

Mua Razmus: Michel Franco

Mua Helena: Tove Jansson

Postproduktion:

Gustav Öström, Editor

Nicke Cantarelli, Grade

Mattias Kocken Eklund, Sound Design

Petter Lindholm, Online

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

NetflixAnimal

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.