Kampanj
New Normal bakom white noise-album för Djurskyddet
Publicerad: 17 maj 2023, 12:58
Albumet innehåller tio white noise-spår, där djuren är artister.
Foto: Kampanjbild
"Hit the Hay", "Fur Elise" och "Bovine Blues" är några av ljudspåren som framförs av en ko, en häst och en kanin på albumet Chill for Change. Streamningintäkterna går tillbaka till artisterna själva – djuren.
Djurskyddet är en ideell organisation som liksom många andra i kategorin drabbas hårt när konsumenten håller hårdare i plånboken under lågkonjunkturen. För att hjälpa människor att fortfarande stötta organisationen har New Normal tagit fram en pr och sociala medier-kampanj där användarna ger, utan att belasta den egna ekonomin. Djurskyddet har nu släppt white noise-albumet Chill for Change, baserat på artisternas (djurens) läten. Här kan du lyssna på albumet på Spotify.
– Vi ville hitta ett sätt för människor att göra skillnad för djuren, trots ekonomiskt världsläge. Varje streamad krona går direkt tillbaka till organisationen – så när man själv chillar kan man samtidigt bidra till en förändring, säger Hannah Bengtsson, kreatör på New Normal i ett pressmeddelande.
Albumet ska fungera långsiktigt för att stärka djurens skydd.
– Vi kommer inte att kunna lösa djurskyddsproblemen idag eller imorgon, vi behöver jobba långsiktigt för att höja djurens status. Det här albumet är som ett sorts pensionsspar för djuren, det kommer generera pengar så länge kanalen finns kvar och därmed gynna vårt jobb under lång tid framöver, säger Åsa Hagelstedt, generalsekreterare på Djurskyddet Sverige i en kommentar.
Arbetsgrupp
New Normal
Tora Essley, AD
Hannah Bengtsson, Copywriter/PR
Astrid Littorin, PR
Henrik Jacobsson, Designer
Johan Henriksson, Projektledare
Lisa Sjöstrand, Produktionsledare
Christoffer Skogsmo, Fotograf
Djurskyddet
Åsa Hagelstedt, Generalsekreterare
Sara Frick, Insamlings- och kommunikationschef
Jessica Blohme, Kommunikatör