Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Nike uppmanar kunderna att uttrycka sitt missnöje med polisvåld och rasism

Publicerad: 1 Juni 2020, 07:36

Efter George Floyds död vill Nike att kunderna för en gångs skull inte ”Just do it”.


Ämnen i artikeln:

Wieden+KennedyNike

För en vecka sedan, den 25 maj, dog afroamerikanske George Floyd efter ett brutalt polisingripande där en polis satte knät på Floyds nacke i nära nio minuter. Ingripandet filmades, spreds och har sedan dess lett till stora demonstrationer och upplopp runtom i USA. Den ansvarige polisen har anhållits misstänkt för motsvarande dråp.

Händelsen och de efterföljande demonstrationerna och upploppen har naturligtvis fått stor uppmärksamhet på sociala medier. Många har riktat kritik mot vad de upplever är en brist på kändisar och profiler som tar ställning mot rasismen och polisvåldet. 

Demonstrationerna har på vissa håll övergått i upplopp, något som enligt Adweek lett till att många varumärken inte riktigt vet hur de ska förhålla sig till händelserna. 

I lördags lanserade dock Nike, som har en lång tradition av att ta ställning mot rasism, en reklamfilm där de för första gången uppmanar folk att inte ”Just do it”:

”Don’t pretend there’s not a problem in America.”

”Don’t turn your back on racism.”

”Don’t accept innocent lives being taken from us.”

”Don’t make any more excuses.”

”Don’t sit back and be silent.”

Den till formen enkla reklamkampanjen är framtagen av mångåriga byråpartnern Wieden+Kennedy i Portland

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Wieden+KennedyNike

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.