Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Nikotinsemlan ska uppmärksamma hur tobaksindustrin kringgår lagen

Publicerad: 25 Februari 2020, 09:55

Foto: A non smoking generation

På fettisdagen den 25 februari, väljer A non smoking generation att lansera ”Nikotinsemlan” tillsammans med ANR BBDO. Semlan ska uppmärksamma hur tobaksbolagen kringgår tobakslagen i sin marknadsföring genom att marknadsföra nya nikotinprodukter som tobaksfria.


Ämnen i artikeln:

A non smoking generation

Enligt svensk tobakslag är det förbjudet att marknadsföra produkter som innehåller tobak. Dock kan detta kringgås om företagen uttrycker att produkterna är fria från tobak.

Detta kryphål i tobakslagen är något som A non smoking generation väljer att uppmärksamma genom att lansera ”Nikotinsemlan” – en semla helt fri från tobak. 

Kampanjen är en bluff och ”A non smoking generation” menar att den ska ses som ett exempel på hur tobaksindustrin på ett konsekvent och på ett målmedvetet sätt agerar för att kringgå tobakslagen för att marknadsföra sina produkter till barn och ungdomar. 

– För att belysa industrins oetiska metoder och tobakslagens kryphål har vi introducerat vår egen ”tobaksfria” produkt, som vi marknadsför med samma fula knep som tobaksindustrin gör för att locka unga, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A non smoking generation i ett pressmeddelande.

Stiftelsen hänvisar samtidigt till en rapport från Novus som menar på att var fjärde ungdom exponeras till tobaksreklam. 

– Tobaksindustrin vet att nästan alla tobaksbrukare börjar innan 20 års ålder och arbetar strategiskt för att säkra framtida kunder bland våra barn. Vi hoppas att kampanjen synliggör problemet och väcker opinion för en mer strikt reglering av nya nikotinprodukter, och att den kan motivera beslutsfattare att ta ansvar för barns hälsa och en hållbar värld - fri från tobak på riktigt, säger Helen Stjerna.

A non smoking generation hoppas på att lanseringen av ”Nikotinsemlan” ska påverka politiker och uppmärksamma de kryphål som finns i lagstiftningen. 

– Vi hoppas att kampanjen synliggör problemet och väcker opinion för en mer strikt reglering av nya nikotinprodukter, och att den kan motivera beslutsfattare att ta ansvar för barns hälsa och en hållbar värld - fri från tobak på riktigt.

 

Arbetsgrupp ANR BBDO

Art Director, Hanna Lundberg

Art Director, Adam Stark

Copywriter, Daniel Yousefi

Account Director, Magnus Norman

Account Manager, Hilda Carlsson

Senior Planner, Clara Lindholm

Producer/Director, André Elwin

Motion Graphic Designer, Jacob Nathanson  

Original, Camilla Rosenzweig

DOP, Emil Larsson

Stills, Adam Klingeteg 

 

Webbyrå

Wasabi Web

 

Non Smoking generation

Generalsekreterare, Helen Stjerna

Kommunikationsansvarig, Nicole Tallberg

Ansvarig hållbar utveckling, Anthonia Zachari

Utbildningsansvarig, Louise Johansson

Patrik Karlsson

Praktikant

patrik.karlsson@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

A non smoking generation

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.