Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 17 september 2021, 13:07
Nordiska Kompaniets höstkampanj fokuserar kring fyra nyversioner av klassiska plagg från det franska damskrädderiet, som fanns på varuhuset i början av 1900-talet. Och mönstren går att ladda ner gratis.
Höstkampanjen ”Grand Old Brand New” har tagits fram med Garbergs. Nordiska Kompaniet lyfter sitt modearv av haute couture och låter nutida designers återskapa de klassiska kreationerna.
– Vi vill skriva ny modehistoria genom att dels låta tre nutida modeprofiler tolka originalmönster för att skapa helt nya kreationer och dels skapa engagemang genom att bjuda in våra kunder att ladda ner mönstren för att sy egna coutureplagg, berättar Karin Wickberg, Marknadschef på Nordiska Kompaniet i ett pressmeddelande.
- Att tänka ”open source” när det gäller mode ligger i tiden. Under pandemin har folk odlat nya intressen som exempelvis att sy. Med den nya kampanjen bidrar NK till det intresset och inspirerar fler, säger Mattias Dahlqvist, ad på Garbergs, i presmeddelandet.
Modevarumärket Stand Studio, designern Behnaz Aram och profilen Linn Eklund har gjort personliga tolkningar av de gamla mönstrena, som går att ladda ner kostnadsfritt från NK:s hemsida.
Nordiska Kompaniet
Katarina Mannerström: Ansvarig Kreativa koncept
Karin Wickberg: Marknadschef
Karin Svensson: Head of Brand, strategy & concept
Nenne Söderlind: Produktionsledare
Ulrica Bogh-Lind: PR
Garbergs
Projektledare: Mehrnaz Bejne
AD: Mattias Dahlqvist
Copy: Malin Wikerberg
Designer: Lowe Steiner
Formgivare: Rasmus Asp
Motion designer: Maja Nylund
Motion creative: Najeb Albakar
Motion creative: Iris Rylander
Original: Rasmus Asp
Produktionsledare: Birgitta Bergström
Fotograf: Mattias Björklund/LundLund
Stylist: Columbine Smille/LundLund
Bildarbete/retusch: Linjepunkt
Samarbetspartners
Mediabyrå: Scream
Contentbyrå: Studio Bon
Varuhusmaterial: Joann Tan Studio