Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Non smoking generation lanserar kampanj för att stoppa tobaksponsring inom F1

Publicerad: 21 oktober 2021, 13:58

Kampanjen för att stoppa tobakssponsring.

Foto: STOP

Unga och oskyldiga åskådare ska inte behöva utsättas för tobaksreklam. Det anser organisationen ”A non smoking generation” som nu lanserar en global kampanj mot Formel 1.


Ämnen i artikeln:

KampanjA non smoking generation

”Vi, unga för en tobaksfri generation, fördömer tobaksindustrins återkomst inom marknadsföring av sport genom sponsring av McLarens och Ferraris Formel 1-lag, och vi riktar oss till Federation Internationale de l’Automobile (FIA) som möjliggör den. Vi representerar länder där tävlingarna anordnas, länder som hotas av tobaksindustrin och länder där unga människor har tagit ställning emot tobak.”

Så skriver ”A non smoking generation”, tillsammans med 16 andra organisationer, i ett öppet brev till FIA, Federation Internationale de l’Automobile och uppmanar dem att bryta med tobaksbolagen.

– Alla former av tobaksreklam påverkar ungdomar att testa nikotinprodukter och Formel 1 har en stor andel unga i sin publik och vi anser att det är viktigt att skydda alla unga från alla former av tobaksreklam, säger organisationens generalsekreterare Helen Stjerna.

Enligt henne kan inte Formel 1 gömma sig bakom lokal lagstiftning som ibland tillåter tobaksreklam.

– Problemet med att förlita sig på lokal lagstiftning är att tobaksindustrin därmed kan utnyttja länder med svagare tobakslagar och använda F1:s plattform för att nå ut till ungdomar över hela världen med sin reklam genom den mediabevakning som omgärdar F1, säger hon.

”Oskyldiga åskådare”

Organisationen menar att FIA misslyckats med att sätta stopp för tobakssponsringen av McLaren och Ferrari.

”Dessa sponsringsavtal möjliggör för tobaksindustrins varumärken och budskap att nå en global ung publik – oskyldiga åskådare, varav många utsätts för tobaksindustrins skadeverkningar i sina länder. Denna oönskade exponering måste få ett slut”, skriver de i ett uttalande.

Enligt organisationen Stop, som i somras lanserade en liknande kampanj, väntas Philip Morris och British American Tobacco tillsammans bidra med 105 miljoner dollar i bara sponsring till F1. Uppskattningsvis har de spenderat 4,5 miljarder dollar på tobaksreklam sedan Formula 1 startades, enligt en rapport, skriver Ad Age.

Läs mer i debatten om tobaksreklam:

Cecilia Lilljeforss blir kommunikationschef för Philip Morris – ska göra Norden rökfritt
Johanna Bergbom: Kära Philip Morris, sluta sälj cigg
Replik: ”Var tionde cigarett kommer från illegal tobakshandel”
Slutreplik: ”Philip Morris vill nå ett slutdatum för försäljning av cigaretter – tillåt mig att le” 

 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.