Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Nord DDB gör ny hållbarhetskampanj för Kronfågel

Publicerad: 11 Maj 2020, 08:09

Foto: Press

Kronfågel vill få oss att tänka på nästa generation.


Ämnen i artikeln:

KronfågelDDB

I höstas blåste det rejält kring Kronfågels reklamfilmer, i en kampanj som enligt varumärket var den största satsningen på marknadsföring som de någonsin hade genomfört. Reklamfilmen lyfte fram kycklingköttets klimatpåverkan i jämförelse med andra köttprodukter vilket gjorde att den mötte hård kritik, bland annat från bönder som föder upp nötkreatur.  En del av kommunikationen jämförde dessutom kycklingproduktionens klimatpåverkan i relation till exempelvis flyg. Kampanjen fick på kort tid över 90 anmälningar mot sig hos Konsumentverket. En av reklamfilmerna fick dessutom dras tillbaka sedan en av bönderna inte längre ville medverka.

– Vi tycker så klart det är tråkigt att bönderna har synpunkter på kampanjen och att man väljer att ta den dialogen via media. Om de hade vänt sig direkt till oss hade vi haft möjlighet att ställa frågor och bemöta kritiken på ett bättre sätt. I slutändan vill båda parter öka försäljningen av kyckling, sade bolagets marknadschef Susanne Zabrodsky till Resumé då.

LÄS MER: Marknadschefen om Kronfågels kritiserade kampanj

Kycklingproducentens senaste kampanj ”Grilla för nästa generation” lanseras i dag och återigen är det Nord DDB som står för både koncept och framtagning. Det presenteras bland annat genom en känslosam reklamfilm. 

– Kronfågel har i 50 år förändrat vad vi lägger på grillen och nu visar vi att vi är ett företag av vår tid med nästa generations bästa i åtanke, säger Susanne Zabrodsky, Marknadschef Kronfågel.

Kronfågel har i samband med kampanjen gjort en ny undersökning där de tagit reda på hur många som känner till att kyckling har en lägre klimatpåverkan än rött kött. Av 415 svarande svarade 67 procent ja, vilket är en ökning med 35 procent sedan i höstas då samma fråga ställdes. 

Den nya reklamfilmen kommer att gå i Discoverys kanaler, TV4 Play och i Kronfågels sociala kanaler. 

NORD DDB

Anna Boberg – Copy

Nina Friman  - AD

Johan Rynell – Planner 

Cattis Söderblom – Produktionsledare

Patrik Cederlind – Final Art/Graphic Designer

 

HOUSE AGENCY

Agency Producer – Jacob Fagerström

Digital Compositor – Olle Lindholm

 

CAMP DAVID

Director – Stina Lütz

Producer – Rickard Edholm

 

MEDIABYRÅ

Tre Kronor 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

KronfågelDDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.