Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Nord DDB lanserar nästa del i McDonald’s kampanj ”Öppna dörren för Sveriges unga”

Publicerad: 23 september 2021, 08:41

Den nya kampanjen fokuserar på McDonald’s roll som arbetsgivare och hur företaget historiskt haft en tro på att ge unga ett stort ansvar och låta dem växa på arbetsplatsen.


Ämnen i artikeln:

Nord DDBMcDonald´s

Tillsammans med Nord DDB har McDonald's ett arv av att lyfta hamburgerkedjans roll som arbetsgivare. Under sitt Almedalstal 2013 lyfte Fredrik Reinfeldt McDonalds och citerade ordagrannt byråns copytext. Några år senare släppte McDonald's ”Göra donken” där underlaget togs fram av Nord DDB och Prime Weber Shandwick. Två exempel på McDonald’s löpande initiativ för att lyfta fram sina unga anställda i en tid av hög ungdomsarbetslöshet och, på sina håll, misstro mot den unga generationen.

I maj 2021 lanserade McDonald’s kampanjen ”Öppna dörren för Sveriges unga” med en bombastisk musikvideo där unga i olika generationer sjöng om vuxenvärldens fördomar mot dem. Samtidigt publicerades en rapport kring unga på arbetsmarknaden under parollen ”Hopplösningen”.

I veckan kommer nästa fas av kampanjen med syftet att tydligare peka på McDonald’s samhällsnytta och roll som arbetsgivare. Hur företaget genom åren haft en tro på att ge unga ett stort ansvar och låta dem växa på arbetsplatsen.

Bland dyker några av karaktärerna från musikvideon i kortare reklamfilmer där de beskriver vuxenvärldens syn på dem, vilken sedan kontrasteras av samma karaktärer i McDonald’s-uniform. Dessa porträtt syns även utomhus, i print samt i mängder av digitala annonsformat.

 

Kampanjen kompletteras av  tre minidokumentärer där före detta och nuvarande anställda berättar vilka lärdomar de haft nytta av från sin tid på McDonald’s. Fram till 2024 räknar McDonald’s med att anställa cirka 10 000 nya medarbetare.

 

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nord DDBMcDonald´s

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.