måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Nord DDB och barnen på Ronald McDonald Hus bakom nytt digitalt hus i Roblox

Publicerad: 30 november 2022, 13:00

Ett hus för barnen på Ronald McDonald Hus, fast digitalt i Roblox.

Nu bygger McDonald’s ett nytt Ronald McDonald Hus – i den digitala plattformen Roblox – dit allvarligt sjuka barn som bor på husen Sverige kan bjuda in sina vänner och träffa andra barn i samma situation.

Ämnen i artikeln:

NyheterNord DDBMcDonaldsKampanjOMD

Nellie Pilsetnek

nellie.pilsetnek@resume.se


Svårt sjuka barn får träffa både gamla och nya vänner i ett nytt digitalt Ronald McDonald Hus - designat av barnen själva. Det digitala huset är utformat baserat på önskningar från barn som vistats på Ronald McDonald Hus. 

Huset i Roblox är början på ett långsiktigt projekt där huset kommer uppdateras varje år. Nord DDB ligger bakom initiativet.

Varje år bor närmare 4 000 familjer på ett av de fem Ronald McDonald Husen i Sverige . Där får de möjlighet att bo i en hemlik miljö under tiden som deras barn vårdas på sjukhuset intill.

Studier visar att vistelsen på ett Ronald McDonald Hus, och den närhet till familjen det innebär, har en positiv inverkan på barnens tillfrisknande. Sjukvårdspersonal i Sverige uppger även att vistelsen på husen bidrar till bättre återhämtning och möjliggör för tuffare behandlingar. I vissa fall behöver barnen specialistvård på sjukhus som ligger långt hemifrån vilket gör det svårt för barnen att hålla kontakten med sina vänner, något som också skulle kunna ha en positiv inverkan på barnens tillfrisknande.

Inför julen har McDonald’s, tillsammans med speldesignföretaget Karta, byggt ett sjätte Ronald McDonald Hus i den digitala spelplattformen Roblox. 

Ronald McDonald Hus i Roblox

• Huset i Roblox invigdes den 29 november och är början på ett långsiktigt projekt där huset kommer uppdateras varje år.

• Roblox är i dag en av världens mest populära spelplattformar med cirka 59 miljoner dagliga användare. På plattformen kan barnen både skapa sina egna världar och upptäcka andras.

Det digitala huset i Roblox möjliggör att barnen kan hålla kontakten med sina gamla kompisar men även träffa nya vänner då spelvärlden länkar ihop alla Ronald McDonald Husen i Sverige.

– Vistelsen på ett Ronald McDonald Hus innebär att svårt sjuka barn får närhet till både vård och familj, men de är ofta långt ifrån sina hem och därmed sina vänner. Därför känns det jätteroligt att det snart kommer finnas ett Ronald McDonald Hus i Roblox dit barnen kan bjuda in och träffa vänner hemifrån, säger Lisa Palm Danielsson, generalsekreterare på Ronald McDonald Barnfond.

Barnen fick drömma fritt när de hjälpte till att designa det nya huset i Roblox och det var endast deras egen fantasi som satte gränser för hur huset skulle se ut. Många av barnen ville ha en pool, men andra önskade sig att kunna åka kälke. Därför pågår det alltid fyra olika årstiderna samtidigt inne i spelvärlden. Det digitala huset kommer endast vara tillgängligt för barn som bott på ett Ronald McDonald Hus, men barnen kan själva skicka inbjudningar till sina kompisar.

– Det känns riktigt spännande att vi har byggt världens första Ronald McDonald Hus i metaverse! Vi är glada att kunna bidra med något vi vet att barnen kommer att uppskatta – ett helt eget hus för dem och deras kompisar. Det är fantastiskt att få arbeta nära Ronald McDonald Barnfond och deras verksamhet som betyder så mycket för många familjer när de går igenom en svår tid i livet, säger Staffan Ekstam, marknadsdirektör på McDonald ́s Sverige.

Huset invigdes digitalt med en särskild invigningsceremoni där barn som bor på Ronald McDonald Hus deltog. De svenska Youtube-profilerna Yumi och Tomu medverkade också under invigningen.

Kampanjen av Nord DDB kommer att kommuniceras via film, print, DOOH, radio och sociala medier.

Ronald McDonald Hus

Reklambyrå: Nord DDB

Speldesign: Karta

PR-byrå: PRIME WEBER SHANDWICK

Mediebyrå: OMD

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Produktionsbolag: Giants & Toys

Regissör: Farzad Farzaneh

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev