Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Nordax:s blinkning mot Klarna: Ska få svenskarna att shoppa mindre – och dricka mer smoothies

Publicerad: 9 juni 2021, 09:32

Pandemin har inneburit att e-handeln slår nya rekord. När många bolag konkurrerar om att göra det enklare för konsumenten att handla online har Nordax Bank i stället skapat ett verktyg som uppmanar människor att shoppa mindre – och göra smoothies.


Ämnen i artikeln:

Nordax

I förra veckan kom en rapport från Svensk Handel som slog fast att e-handelns andel av detaljhandeln växte från 11 procent 2019 till 14 procent 2020. Redan 2030, beräknar rapportförfattarna att andelen är uppe i 40 procent.

Men e-handelsboomen har också sina baksidor. I maj gick Kronofogden ut och berättade att kreditskulder är den största anledningen till att unga ansöker om skuldsanering. Nu vill banken Nordax hjälpa konsumenter att ta en paus i sitt shoppande genom en plugin.

Initiativet blinkar tydligt mot betalbolaget Klarna. Både vad gäller det så hyllade ”Smoooth”-konceptet och de betalningsfunktioner som har blivit stilbildande inom e-handeln. Ett bolag som omsatte tre miljarder under årets första månader, vars värdering ryktas passerade Spotify och som i veckan rullade ut en ny kampanjsatsning frontad av den nya delägaren Asap Rocky.

Nordax verktyg är en Google Chrome-plugin som dyker upp vid utcheckningen och tvingar användaren att ta en ”smoothie-time-out” och fundera över om de verkligen behöver allt det där som ligger i varukorgen, innan de har möjlighet att klicka på köp.


– Det är klart att vi, precis som alla andra, älskar snabb och smidig nätshopping. Men när man fyller varukorgar istället för att läsa på kvällen och tar emot paket man hade glömt bort att man hade beställt så är det väl ändå något som har spårat lite (ja, jag är övertygad om att typ alla känner igen sig). Det är då Smoothie shopping dyker upp som en genial lösning för att få tankarna att klarna, säger Hanna Belander, chief marketing officer på Nordax Bank i en kommentar och fortsätter:

– Med Smoothie Shopping vill vi inspirera till reflektion och eftertanke, men också få till ett samtal om problemet med ökande kreditskulder och hur vi tillsammans kan göra något åt det.

 

Arbetsgrupp

Nordax Bank:

Mårten Hedbom - PR & Brand Creative

Felix Holfve - Creative Director 

Robin Sjöblom - Creative Director  

Hanna Belander - CMO & copywriter

Jonas Axblom - Social Media & Campaign Strategist

Malin Thell - Marknadskoordinator

Anna Berg - Content manager

Carl Platon - Frilans creative


PR:

Wikberg&Frisk: 

André Frisk, Founding Partner 

Sara Wikberg, Founding Partner 

Matilda Grebestam, PR-konsult 


Produktion:

Brand New Content

Klas Lindberg, Producent

Henrik Wahlström, Regissör

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nordax

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.