Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Nordax: Testa att dumpa din partner på alla hjärtans dag

Publicerad: 10 Februari 2021, 10:28

Till kärlekens högtidsdag satsar Nordax på ett minst sagt annorlunda budskap.


Ämnen i artikeln:

NordaxWikberg&Frisk

På söndag 14 februari är det dags för alla hjärtans dag, en högtid då allehanda varumärken försöker hitta ett sätt att vara relevanta. Om det är en högtid för kärlek brukar samma sak inte gälla för kreativ kommunikation.

I ett försök att bryta den vanligtvis lite trista trenden öppnar därför bankutmanaren Nordax Bank Heartbreak Hotel. På pop up-hotellet så kan par testa på att skilja sig för att på så sätt stresstesta den personliga ekonomin. Enligt en Novus-undersökning som Nordax beställt har sju av tio aldrig pratat med sin partner om vad som skulle hända med det gemensamma boendet vid en eventuell separation. Av de som väl pratat är det bara en av tio som kommit fram till en lösning. På Nordax hotell får de därför testa på livet som nyskiljd, vilket bland annat innefattar möten med en bolåneexpert från Nordax, en psykolog och med grundarna av skilsmässoplattformen Go On.

– Med den här kampanjen vill vi framförallt lyfta värdet av en jämställd parekonomi. Det är väl knappast en nyhet att kvinnor ofta kommer ut sämre rustade för bostadsmarknaden efter en skilsmässa. Och även om problemet är betydligt mer komplext än att det kan lösas hemma vid middagsbordet, så vill vi i alla fall uppmuntra till att ta snacket och säkerställa rättvisa förutsättningar vid en eventuell separation, säger Hanna Belander, marknadschef på Nordax. 

Nordax Hanna Belander: ”Att bygga varumärke är så sjukt mycket mer än det man ser när man jobbar på reklambyrå” 

För att driva uppmärksamhet till kampanjen kommer i helgen tv-profilen Ann Söderlund och hennes man att checka in och testdumpa varandra. Kampanjen kommer att pågå under hela februari och för pr-arbetet med den står Wikberg&Frisk.

– I kampanjen kommer vi också uppmuntra män att ta initiativet till samtalet. Även om vi vill att de dumpar sin partner, för en stund, så är det dags att vi män driver förändring i en fråga som drabbar så många kvinnor, berättar Mårten Hedbom, PR & Brand Creative.

Arbetsgrupp

Nordax Bank:

Mårten Hedbom - PR & Brand Creative

Felix Holfve - Creative Director 

Hanna Belander - Marknadschef och copywriter

Jonas Axblom - Social media & campaign strategist 

Malin Thell - Marknadskoordinator 

Anna Berg - Content manager

Carl Platon - Frilans creative

 

PR:Wikberg&Frisk: 

 

Sara Wikberg, Founding Partner 

André Frisk, Founding Partner 

Matilda Grebestam, PR-konsult 

 

Produktion:

Brand New Content

Klas Lindberg, producent

Henrik Wahlström, regissör

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

NordaxWikberg&Frisk

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.