Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 10 Februari 2021, 10:28
Till kärlekens högtidsdag satsar Nordax på ett minst sagt annorlunda budskap.
På söndag 14 februari är det dags för alla hjärtans dag, en högtid då allehanda varumärken försöker hitta ett sätt att vara relevanta. Om det är en högtid för kärlek brukar samma sak inte gälla för kreativ kommunikation.
I ett försök att bryta den vanligtvis lite trista trenden öppnar därför bankutmanaren Nordax Bank Heartbreak Hotel. På pop up-hotellet så kan par testa på att skilja sig för att på så sätt stresstesta den personliga ekonomin. Enligt en Novus-undersökning som Nordax beställt har sju av tio aldrig pratat med sin partner om vad som skulle hända med det gemensamma boendet vid en eventuell separation. Av de som väl pratat är det bara en av tio som kommit fram till en lösning. På Nordax hotell får de därför testa på livet som nyskiljd, vilket bland annat innefattar möten med en bolåneexpert från Nordax, en psykolog och med grundarna av skilsmässoplattformen Go On.
– Med den här kampanjen vill vi framförallt lyfta värdet av en jämställd parekonomi. Det är väl knappast en nyhet att kvinnor ofta kommer ut sämre rustade för bostadsmarknaden efter en skilsmässa. Och även om problemet är betydligt mer komplext än att det kan lösas hemma vid middagsbordet, så vill vi i alla fall uppmuntra till att ta snacket och säkerställa rättvisa förutsättningar vid en eventuell separation, säger Hanna Belander, marknadschef på Nordax.
Nordax Hanna Belander: ”Att bygga varumärke är så sjukt mycket mer än det man ser när man jobbar på reklambyrå”
För att driva uppmärksamhet till kampanjen kommer i helgen tv-profilen Ann Söderlund och hennes man att checka in och testdumpa varandra. Kampanjen kommer att pågå under hela februari och för pr-arbetet med den står Wikberg&Frisk.
– I kampanjen kommer vi också uppmuntra män att ta initiativet till samtalet. Även om vi vill att de dumpar sin partner, för en stund, så är det dags att vi män driver förändring i en fråga som drabbar så många kvinnor, berättar Mårten Hedbom, PR & Brand Creative.
Nordax Bank:
Mårten Hedbom - PR & Brand Creative
Felix Holfve - Creative Director
Hanna Belander - Marknadschef och copywriter
Jonas Axblom - Social media & campaign strategist
Malin Thell - Marknadskoordinator
Anna Berg - Content manager
Carl Platon - Frilans creative
PR:Wikberg&Frisk:
Sara Wikberg, Founding Partner
André Frisk, Founding Partner
Matilda Grebestam, PR-konsult
Produktion:
Brand New Content
Klas Lindberg, producent
Henrik Wahlström, regissör