Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Nordstan byter namn när jultomten flyttar in

Publicerad: 18 november 2022, 11:26

Tomten har flyttat till Göteborg, närmare bestämt till shoppinggallerian Nordstan. För att befästa gallerian som den bästa platsen för Göteborgare att göra sina julärenden byter man också tillfälligt namn till Nordpolen.

Ämnen i artikeln:

GöteborgDragster KommunikationJulkampanjNyheter

Alicia Price

alicia.price@resume.se


Julen närmar sig och i Nordstan i Göteborg kommer det bjudas på julaktiviteter för stora och små, bland annat genom tomtens julverkstad. För att det ska bli tydligt har man under natten till fredagen bytt ut den stora entréskylten, där det nu står Nordpolen. Det är byrån Dragster som står bakom kampanjen.

– Tanken är att Nordstan är centrum för julhandeln i Göteborg. Dels har man ett stort utbud av julprodukter och klappar, men man ligger också mitt i centrala Göteborg. Det är en självklar plats för göteborgarna att göra sina julärenden. Vi har valt att befästa den positionen genom att byta ut skylten. Så nu har tomten flyttat in i en tomteverkstad i Nordstan för att projektleda, och det här kommer man kunna följa på sociala medier, i printannonser och på stortavlor på stan under perioden fram till jul, säger Emil Gustavsson, byråledare och partner på Dragster.

Skylten började monteras vid midnatt och var klar tidigt imorse. Reaktionerna kom ganska direkt.

Vad har ni fått för reaktioner hittills?
– Vi har fått massa reaktioner och kommentarer på sociala medier, helt organiskt, och GP har plockat upp det. Så fyra timmar in i kampanjen har vi verkligen fått bra mottagande, säger Emil Gustavsson.

Det krävdes lite övertalning för att byta ut skylten, men överlag har det varit en kampanjprocess där man haft väldigt kul, berättar han.

– Kampanjarbetet och idén möttes av leenden, och mycket fniss och skratt under kreationsprocessen. Det krävde lite övertalning, det är ju ett statement och man sticker ut hakan lite. Det är modigt av Nordstan.

Hur kommer ni utvärdera kampanjen?
– Dels kommer vi kolla på besökssiffror, det är en parameter. Sedan kommer vi göra kampanjutsättningar och digitala annonser för att driva trafik, bland annat, och mäta det också.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev