Kampanj
Norge byter namn i ny kampanj – välkommen till ”Haa-land”
Publicerad: 20 juli 2023, 08:10
Foto: Kampanjbild
Efter att ha förlorat licensen har tv-spelet Fifa bytt namn till EA Sports FC. I en kampanj för spelet har Jung också bytt namn på Norge.
Alla fotbollsintresserade har någon gång spelat Fifa, ett närmast kultförklarat tv-spel som släppts varje år sedan 1994. Men nu har EA Sports, som gör spelen, förlorat licensen till namnet och nästa upplaga kommer inte heta Fifa, utan EA Sports FC.
Tillsammans med byrån Jung har EA Sports också skapat en kampanj där ännu ett namnbyte föreslås – nämligen att döpa om Norge efter fotbollsstjärnan Erling Haaland, som också är på omslaget av spelet.
Kampanjen tas ut i tidningsannonser, utomhusannonsering, men framför allt i en reklamfilm där man förvandlat Norge till Haa-land. Filmen, som hämtar inspiration från resekampanjer, visar kända norska landmärken som Preikestolen och fjordar, men nu som ”Haa-landskap”.
Erling Haaland har gjort en raketkarriär och spelar idag i engelska fotbollsklubben Manchester City, som nyligen vann en så kallad trippel genom att vinna tre olika turneringar: Premier League, FA-cupen och Champions League.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Bild 1/4
Foto: Kampanjbild
Arbetsgrupp
Kund: EA Sports
Kreativ byrå (Norden): Jung Relations
PR-byrå (Norge): PR-operatørene
Produktionsbyrå: The Apartment