Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Norrlands guld presenterar nytt koncept – återvänder till Norrland

Publicerad: 25 September 2020, 12:59

Efter flera år med annat fokus ska den norrländska mentaliteten återigen prägla Norrlands gulds kommunikation. I veckan lanserades det nya konceptet ”Norrlands radio”.


Ämnen i artikeln:

Norrlands GuldBloomy Ideas

Under 90-talet var Norrlands guld en av Sveriges mest uppskattade annonsörer. Konceptet ”När du vill vara dig själv för en stund” och dess karaktärer älskades av hela svenska folket.

På senare år har den norrländska identiteten fått stå lite tillbaka. Istället har det Spendrupsägda varumärket tillsammans med Åkestam Holst fokuserat på en mer allmän lättsam kommunikation. I vintras tog dock Bloomy över uppdraget. Och nu återvänder Norrland i kommunikationen.

LÄS MER: Norrlands guld i ny kostym

I veckan lanserades konceptet ”Norrlands radio”, ett koncept som kretsar kring en lite annorlunda radiostation med fokus på den norrländska livsstilen. En sorts ”slow-radio”.

– Med Bloomys nya koncept vill man vända hem igen, fast på ett sätt som rimmar med samtiden. Den ”norrländska” mentaliteten känns mer modern än någonsin, och det är precis vad som behövs idag där det mesta ska vara så perfekt och tillrättalagt. Norrlands Guld manifesterar detta i en öl utan tjafs och konstigheter säger Jon Rönström, kreatör på Bloomy.

Konceptet kommer att gå brett under hela hösten. För filmproduktionen står Madre Pictures och regissör är Jon Holmberg.

– Vi har lagt en hel del jobb på att tillsammans bena ut var vi står och hur vi vill positionera varumärket Norrlands Guld och jag känner att Norrlands Radio med kombinationen av filmer och radioprogram verkligen svarar upp mot våra satta ambitioner, fortsätter hon. Det känns kul att få hämta kraft från Norrland, få bygga på det unika med Norrlands Gulds starka arv och samtidigt göra något nytt av det, säger Charlotte Liljewall, produktchef på Spendrups.

Arbetsgrupp

Arbetsgrupp Spendrups

Charlotte Liljewall, Produktchef

Marcus Thollin, Marknadschef 

 

Arbetsgrupp Bloomy

Jon Rönström, kreatör

Marcus Holmlund, kreatör

Daniel Lindell, kreatör

Frida Thunholm, formgivare

Carl Wahlberg, planner

Pernilla af Klintberg, projektledare

 

Produktionsbolag film

Madre Pictures

Jon Holmberg, regissör

Jenny Pihl, producent

Cornelia Opitz, producent

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Norrlands GuldBloomy Ideas

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.