Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 23 November 2020, 11:09
Obos har som mål att bli en av Sveriges tre största bostadsutvecklare. Som en del i den satsningen gör de nu sin första varumärkeskampanj på marknaden, i samarbete med Åkestam Holst.
Ämnen i artikeln:
Åkestam HolstUtöver sin sponsring av Damallsvenskan är den norska bostadsutvecklarkoncernen Obos relativt okänd på den svenska marknaden, mer kända är varumärkena Myresjöhus och Smålandsvillan.
Under sommaren och hösten har koncernen aviserat en storsatsning på den svenska marknaden där de framför allt vill bygga lägenhetshus i de svenska storstäderna. Målet är enligt koncernchefen Daniel Kjørberg att på sikt bli en av Sveriges tre största bostadsutvecklare. I Norge är den medlemsägda koncernen redan störst.
För att sätta varumärket på den svenska kartan har de inlett ett samarbete med Åkestam Holst, ett partnerskap som nu presenterar sin första reklamkampanj.
– Kampanjen uttrycker med humor och känsla just det enkla budskap vi vill förmedla – vi bygger attraktiva bostäder i hela landet och för människor i livets alla faser. Vi vill öka kännedomen om Obos-varumärket i Sverige och vill ses som en innovativ aktör som alltid ger tillbaka till våra medlemmar, och som tar ett större samhällsansvar när det kommer till social och miljömässig hållbarhet, säger Kathinka Koch Sommerseth, koncerndirektör för marknad, kommunikation och samhällsengagemang på Obos.
I filmerna vill tre sällskap av olika anledningar bege sig till områden som vanligtvis inte lockar så mycket folk. Ett cykelgäng ska trampa mot träskmarker, ett partygäng mot en industrilokal och två pensionärer mot sina nedgrävda besparingar. När gängen kommer fram inser de till sin besvikelse att det numera står hus där.
– En halv miljon norrmän kan omöjligen ha fel så det känns väldigt kul att även börja kommunicera till svenska folket om vad Obos kan erbjuda. I vår rörliga kommunikation visar vi hur Obos snabbt byggt nya fina bostäder på tidigare tråkiga platser, på ett sätt som positivt överraskar människorna som kommer dit, säger Fredrik Burman, kundansvarig projektledare på Åkestam Holst NoA
Utöver de rörliga enheterna kommer kampanjen även synas i natives, utomhus samt i digitala medier.
OBOS:
Katinka Koch Sommerseth, koncerndirektör marknad, kommmunikation & samhällsengagemang, OBOS
Kjetil Hancke Framstad, marknadschef, OBOS Norge
Kirsten Salomonsen Solset, projektledare, OBOS Norge
Christian Alehagen, chef marknadskommunikation, OBOS Sverige
Anna-Clara Dettner, chef lojalitet & CRM, OBOS Sverige
Ulrika Liiv, chef kommunikation & hållbarhet OBOS Sverige
Åkestam Holst:
Fredrik Burman, projektledare, Åkestam Holst NoA
Ikka Norberg, produktionsledare, Åkestam Holst NoA
Karl Wikström, copywriter/kreativ strateg, Åkestam Holst NoA
Tiago Pinho, art director, Åkestam Holst NoA
Helena de Brun, filmproducent, Åkestam Holst NoA.
BKRY:
Katharina Söderholm, producer, BKRY NoA
Alex Picha, digital producer, BKRY NoA
Magnus Petterson, designer, BKRY NoA
Eskil Lundberg, motion & 3D designer, BKRY NoA
Bleck:
Daniel Lundh, regissör, Bleck
Bleck Film, filmproduktion,
Bruto Studio: 3D design and animation
Main Station: content & native
Ämnen i artikeln:
Åkestam Holst