Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Norska bostadsbolaget storsatsar på Sverige – humor ska bereda vägen

Publicerad: 23 november 2020, 11:09

Obos har som mål att bli en av Sveriges tre största bostadsutvecklare. Som en del i den satsningen gör de nu sin första varumärkeskampanj på marknaden, i samarbete med Åkestam Holst.


Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

Utöver sin sponsring av Damallsvenskan är den norska bostadsutvecklarkoncernen Obos relativt okänd på den svenska marknaden, mer kända är varumärkena Myresjöhus och Smålandsvillan. 

Under sommaren och hösten har koncernen aviserat en storsatsning på den svenska marknaden där de framför allt vill bygga lägenhetshus i de svenska storstäderna. Målet är enligt koncernchefen Daniel Kjørberg att på sikt bli en av Sveriges tre största bostadsutvecklare. I Norge är den medlemsägda koncernen redan störst.

För att sätta varumärket på den svenska kartan har de inlett ett samarbete med Åkestam Holst, ett partnerskap som nu presenterar sin första reklamkampanj.

– Kampanjen uttrycker med humor och känsla just det enkla budskap vi vill förmedla – vi bygger attraktiva bostäder i hela landet och för människor i livets alla faser. Vi vill öka kännedomen om Obos-varumärket i Sverige och vill ses som en innovativ aktör som alltid ger tillbaka till våra medlemmar, och som tar ett större samhällsansvar när det kommer till social och miljömässig hållbarhet, säger Kathinka Koch Sommerseth, koncerndirektör för marknad, kommunikation och samhällsengagemang på Obos.

I filmerna vill tre sällskap av olika anledningar bege sig till områden som vanligtvis inte lockar så mycket folk. Ett cykelgäng ska trampa mot träskmarker, ett partygäng mot en industrilokal och två pensionärer mot sina nedgrävda besparingar. När gängen kommer fram inser de till sin besvikelse att det numera står hus där.

– En halv miljon norrmän kan omöjligen ha fel så det känns väldigt kul att även börja kommunicera till svenska folket om vad Obos kan erbjuda. I vår rörliga kommunikation visar vi hur Obos snabbt byggt nya fina bostäder på tidigare tråkiga platser, på ett sätt som positivt överraskar människorna som kommer dit, säger Fredrik Burman, kundansvarig projektledare på Åkestam Holst NoA

Utöver de rörliga enheterna kommer kampanjen även synas i natives, utomhus samt i digitala medier.

Arbetsgrupp

OBOS:

Katinka Koch Sommerseth, koncerndirektör marknad, kommmunikation & samhällsengagemang, OBOS

Kjetil Hancke Framstad, marknadschef, OBOS Norge

Kirsten Salomonsen Solset, projektledare, OBOS Norge

Christian Alehagen, chef marknadskommunikation, OBOS Sverige

Anna-Clara Dettner, chef lojalitet & CRM, OBOS Sverige

Ulrika Liiv, chef kommunikation & hållbarhet OBOS Sverige

Åkestam Holst:

Fredrik Burman, projektledare, Åkestam Holst NoA

Ikka Norberg, produktionsledare, Åkestam Holst NoA

Karl Wikström, copywriter/kreativ strateg, Åkestam Holst NoA

Tiago Pinho, art director, Åkestam Holst NoA
Helena de Brun, filmproducent, Åkestam Holst NoA.

BKRY:

Katharina Söderholm, producer, BKRY NoA

Alex Picha, digital producer, BKRY NoA

Magnus Petterson, designer, BKRY NoA

Eskil Lundberg, motion & 3D designer, BKRY NoA

Bleck:
Daniel Lundh, regissör, Bleck

Bleck Film, filmproduktion,

Bruto Studio: 3D design and animation 

Main Station: content & native

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.