Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

North Kingdom lanserar sneaker i TikTok-kampanj med Roger Federer

Publicerad: 3 mars 2021, 08:58

Kampanjen ska göra On till ett mer relevant sneakermärke för den unga målgruppen.

North Kingdom har tolkat Roger Federers rörelsemönster på tennisplanen och skapat en unik dans samt en originallåt för det internationella skomärket On, inför lanseringen av sneaker-modellen The Roger ‘Clubhouse’.


Ämnen i artikeln:

North KingdomRoger Federer

Det schweiziska sportskomärket On, nya skomodell i ”The Roger Collection” ingår i en kollektion som tagits fram genom ett samarbete mellan On och Roger Federer, en av världens bästa tennisspelare genom tiderna.Den första skomodellen lanserades sommaren 2020 i begränsad upplaga.

Den nya skomodellen ‘Clubhouse’ ska hylla tennisens ungdom. Under hashtaggen #clubhouseshuffle släpps skon genom en dans framtagen för TikTok, med Roger Federers  tennisrörelser som inspiration. Genom att jobba med en koreograf, musikproducent, dansare och TikTokers så har hans rörelser tolkas för att skapa en unik dansrutin. Med den nya kampanjen ska On bygga varumärkeskännedom till en yngre och trendkänslig målgrupp.

Den NoA-ägda designbyrån North Kingdom har lång erfarenhet av att skapa virala sociala medier-kampanjer, för bland annat outdoor-kedjan REI i kampanjen #OptOutside samt Straight Outta Somewhere för Beats by Dre, men detta är första gången North Kingdom använder TikTok som plattform.

– Den centrala utmaningen i det här projektet har varit att hitta balansen mellan snyggt, välproducerat material som representerar Clubhouse-modellen och On, samtidigt som materialet känns personligt och autentiskt så att det tilltalar målgruppen. Att vi också lyckades få med Roger Federer i kampanjen ser jag också som en huge win!, säger Marcus Berggren, producent på North Kingdom i en kommentar.

– Det har varit jättekul att få göra en reklamfilm med målsättningen att nå ut till unga människor som annars är svåra att nå genom vanlig reklam-tv. När filmen var färdigklippt kom jag på att vi borde testa att klippa igenom den direkt i TikTok. Då blev både jag och min klippare helt i gasen och jag tror inte det hade blivit samma slutresultat om man hade klipp den på ett annat sätt. säger Lucia Haag, regissör på NewNew i en kommentar.

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

North KingdomRoger Federer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.