Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 2 november 2021, 09:58
Reklambyrån Det hjälper Storasyster i kampen mot sexuellt våld under julen tillsammans med Peg Parnevik och Isa Tengblad.
Varje år anmäls cirka 20 000 sexualbrott. Sexuella övergrepp är ett stort samhällsproblem och pandemin har medfört att fler riskerar att bli utsatta eftersom vi har tillbringat mer tid i hemmet. En plats där de flesta övergrepp sker.
En ny julkampanj, som tagits fram av Det för den ideella organisationen Storasyster, lyfter budskapet; ”Tänk dig en jul utan sexuella övergrepp. Det gör vi”. För det sexuella våldet tar inte ledigt under julen. Snarare tvärtom.
– Vi vet att våldet ökar under långa ledigheter när utsatta tillbringar mer tid i hemmet med förövaren. Som utsatt ska man veta att man inte är ensam och att Storasyster finns där för den som behöver någon att prata med, säger Cecilia Bödker Pedersen, generalsekreterare för Storasyster i ett pressmeddelande.
Kampanjfilmernas idé bygger just på avståndet mellan allmänhetens bild av en fridfull jul och det hårda blåljuset som vill visa på att sexuella övergrepp handlar om grov brottslighet.
– Vi ville på ett enkelt och tydligt sätt visa att sexuella övergrepp är allvarliga och ett samhällsproblem som alla borde engagera sig i, kommenterar Mats Wallin creative director på Det.
I filmerna är ledmotivet ”Nu tändas tusen juleljus” i en nyinspelning signerad Peg Parnevik och Isa Tengblad. Båda gör detta pro bono och de kommer också att fungera som ambassadörer för Storasysters julkampanj.
– Det är en ära att få låna ut min röst och till denna kampanj och allt som Storasyster står för. Och extra fint att få göra det tillsammans med Isa, säger Peg Parnevik i en kommentar.
Kampanjen kommer framför allt att gå i sociala medier och i populärpress både som print och digitalt med start den 1 november.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Printannonser
DET
Anna Sjöberg Strategisk projektledare
Cajsa Correa Produktionsledare
Mats Wallin Art Director
Mats Gardmo Copywriter
Karin Romdahl Formgivare
Storasyster
Saga Åkerlund Kommunikatör & Insamlingsansvarig
Cecilia Bödker Pedersen Generalsekreterare
Fotograf
Jakob Engvall/Agent Bauer
Övrigt
Peg Parnevik Artist
Isa Tengblad Musikproducent
Media
Trickle Sociala medier distributör
Aller Media