Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Nudging-kampanj ska få rökare att slänga fimpen

Publicerad: 24 Juni 2020, 13:26

Bild från den lokala kampanjen i Skärholmen.

Foto: Press

En vänlig påminnelse på marken ska hjälpa rökare att sluta fimpa på gatan. Nu rullar ett pilotprojekt ut i Skärholmen, med förhoppningen om att sedan expandera till andra delar av Sverige.


Enligt beräkningar från den ideella organisationen Håll Sverige Rent slängs fimpar motsvarande ca 108 ton plast i svenska utemiljöer varje år. Med bakgrund i det drar de nu, tillsammans med cigarettleverantören Japan Tobacco International, i gång en lokal kampanj i Skärholmen. Målet är att få fler att slänga sin fimp i sopkorgen. 

– Fimpen är skräpets värsting. Plasten i filtret bryts inte ner i naturen och filtret innehåller dessutom en lång rad ämnen som är mycket farliga för djur- och naturliv. Genom det här samarbetet hoppas vi nå fram till rökarna med vårt budskap om att fimpnedskräpning är ett stort problem, säger Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent, i ett pressmeddelande.

Med hjälp av nudging ska rökare puttas i rätt riktning, på ett vänligt sätt. Det kommuniceras via skyltar, klistermärken och annat informationsmaterial på plats. 

– Vi är övertygade om att rökarna kommer att undvika att skräpa ner om vi hjälper dom på traven. Framförallt handlar det om att faktiskt erbjuda enkla och snabba alternativ till att slänga fimpen på marken, säger JTI:s Sverige-vd Andrew Shannon.

Kampanjelementen har tagits fram av Beteendelabbet, som har specialiserat sig på den här typen av projekt. Går allt bra är förhoppningen att kampanjen kan ta sig till andra delar av Sverige. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.