Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 17 Februari 2021, 09:47
Bakom kampanjen ligger Åkestam Holst som tillsammans med Pine och Filip Nilsson gick från brief till lansering på sex veckor.
Ämnen i artikeln:
Åkestam HolstFör två år sedan fick danska Lunar europeisk banklicens och började satsa utanför hemmaplan. Sedan dess har Sverige varit en av bankens snabbast växande marknader och i december 2020 genomförde de en pitch som Åkestam Holst gick vinnande ur. Nu inleder de en större marknadsföringskampanj i hela Skandinavien – ”Bánkage á trois”.
I kampanjen, som bärs framåt av 70-talsklassikern ”Ça Plane Pour Moi”, gestaltas bankvärlden genom ett relationsdrama där en kvinna hittar en ny och spännande bank utan att för den delen göra sig av med sin gamla. Budskapet är att det är något konstigt att ha två banker samtidigt, och att Lunar är ett bra komplement till ens befintliga bank.
– Eftersom vi redan tagit fram en gedigen strategi skiljde sig uppdraget ganska mycket från en vanlig pitch. Här letade vi efter en sak: en riktigt bra kreativ idé, utfört med högsta hantverksskicklighet. För mig stod Åkestam Holst ut med sin passion för just detta. Den färdiga kampanjen är i mångt och mycket identisk med idén vi köpte i första mötet, säger Will Rust, head of brand på Lunar.
Eftersom pitchen blev klar i december och kampanjen lanseras nu har det varit bråda dagar.
– Att på sex arbetsveckor gå från brief till färdig kampanj säger mycket om hur samarbetet med kunden och alla i produktionen funkat. Alla har köpt in på idén till 100 procent och jobbat extremt hårt för att utföra den på bästa sätt. Vi ser fram emot att jobba vidare med teamet och se vart vi kan ta ”Bánkage à trois” i framtiden, säger Martin Noreby, Simon Lublin och Joakim Khoury, kreatörer på Åkestam Holst.
Kampanjen kommer att gå i traditionella och sociala medier i Sverige, Norge och Danmark och är producerad av Pine. Regin i filmen står Filip Nilsson för.
– Som gammal CD var var det uppfriskande att se en grupp talangfulla, passionerade människor samlas kring en och samma sak. När det händer är det inte särskilt svårt att göra bra kommunikation, säger Will Rust, head of brand på Lunar.
Lunar
Will Rust, Head of Brand
Gabriele Darzinskaite, Creative Resource Manager
Åkestam Holst
Joakim Khoury, Art Director
Martin Noreby, Art Director
Simon Lublin, Copywriter
Magnus Jakobsson, CCO NoA
Petur Mogensen, Agency Producer
Jesper Ander, Client Director
Caroline Sjöström, Account Manager
Pine
Filip Nilsson, Director
Adam Holmström, Executive Producer
Ämnen i artikeln:
Åkestam Holst