Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Ny kampanj från Suicide Zero visar hur anhöriga drabbas av självmord

Publicerad: 3 oktober 2022, 08:18

Filmen är framtagen i samarbete med Åkestam Holst.

Nästan varannan svensk har på något sätt påverkats av att någon nära har tagit sitt liv. Det vill den ideella organisationen Suicide Zero uppmärksamma i en ny film, som sätter fokus på de efterlevande.

Ämnen i artikeln:

KampanjÅkestam HolstReklamfilmNyheter

R

Redaktionen

red@resume.se


Tiotusentals får varje år beskedet att någon de känner har tagit sitt liv. Undersökningar visar att nästan halva befolkningen har känt någon som dött i självmord och fler än var tionde har upplevt ett självmord inom familjen. Detta vill den ideella organisationen Suicide Zero uppmärksamma med en ny film, med fokus på just de efterlevande.

– Förra året tog 1505 personer i Sverige sina liv. Bakom siffrorna i statistiken finns jobbarkompisar, vänner, partners, barn, föräldrar och syskon. Varje självmord påverkar ett stort antal människor – varannan av oss har haft någon i vår närhet som tagit sitt liv, säger Fredrika Fredmark, kommunikationschef på Suicide Zero, i ett pressmeddelande. 

Replikerna i filmen är baserade på riktiga citat från bland annat Suicide Zeros volontärer och andra som drabbats av självmord i sin närhet, ackompanjerat av en melankolisk och avskalad version av Lena Philipsons klassiska hit ”Det gör ont”. En låt som i sammanhanget får en helt ny betydelse och ger tyngd till de citat som till en början kan verka syfta på något annat, mindre allvarligt.

Zu-Yon Han, digitalt ansvarig på Suicide Zero, kommenterar:

– Trots att det är ofantligt många som drabbas av ett självmord är det fortfarande ett tabubelagt ämne att prata om. För de som inte själva har drabbats kan det vara svårt att förstå konsekvenserna. Därför kändes det viktigt att visa efterlevande-perspektivet. En typ av berättande som många kan relatera till, oavsett om man själv är efterlevande eller inte. Vi vill påminna om att varje självmord är ett för mycket och att det påverkar långt fler i samhället.

Bakom filmen ligger Åkestam Holst Noa, som genom åren tagit fram flertalet uppmärksammade kampanjer för Suicide Zero. Däribland ”Stör döden” och ”Livsviktiga snack” med syfte att hjälpa föräldrar att lära sina barn att sätta ord på sina känslor.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Arbetsgrupp

Åkestam Holst Noa:

Caroline Andersson, Art Director

Hugo Wallmo, Art Director

Andreas Karlsson, Art Director

Stephanie Moradi, Copywriter

Petter Nylind, Copywriter

Noah Bramme, Copywriter

Joakim Khoury, Creative Director

Frida Norén, Planner

Lisa Voltaire, Projektledare

Linda Bryttmar, Produktionsledare

Petur Mogensen, Producent

 

Camp David:

Julius Hayes, Regissör

Lolo Uggla, Producent

Kristina Wibom, Exekutiv Producent

 

Suicide Zero:

Fredrika Fredmark, Kommunikationschef

Zu-Yon Han, Digitalt ansvarig

Camp David:

DOP: Arvid Kornstrand

Gaffer: Nisse Vallin

Set Design: Robert Bohman

Styling: Katija Hirsch

Make up: Johanna Larsson

 Offline: Julius Hayes

 

Grade: Axel Rundquist, Tint

Sound design: Martin Dahl, Gangsters

Online: Kristian Livén, Gangsters

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev