Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 23 september 2020, 08:06
Sa ja. Sa nej. Sa inget. är Forum för levande historias kampanj för att locka besökare till två nya utställningar i Stockholm som berättar historien om Förintelsen.
I år har det gått 75 år sedan de nazityska förintelselägren befriades i Europa. I en ytterligare insats för att se till att historien inte hamnar i glömska satsar nu Forum för levande historia på att lyfta fram vad vi i Sverige visste om Förintelsen.
Kampanjen Sa ja. Sa nej. Sa inget. går upp i Stockholms lokaltrafik går upp samtidigt som också två utställningar i Stockholm. ”Sverige och Förintelsen” en bred bild av Sveriges relation till folkmordet och lyfter fram enskilda individers mod men också dåtidens rädsla och passivitet.
Parallellt visas en fotoutställning som belyser hjälpinsatsen Vita bussarna sedd genom fotograf KW Gullers kameralins.
– Det är oerhört angeläget att vi påminner om det som varit, särskilt i tider som nu då vi påverkas av alternativa fakta och vissa delar av historien tillrättalagts för att skapa oro och splittra grupper. Nu vill vi nå ut till stockholmarna med vårt spännande innehåll i huset på Stora Nygatan i Stockholm. Så småningom ska utställningarna på turné i landet så då får vi möjlighet att komma ut nationellt också, säger Silvia Ernhagen, kommunikationschef på Forum för levande historia.
Vid sidan av utställningarna ”Sverige och Förintelsen” och ”Vita bussarna – Fotografier av K W Gullers” kompletteras med workshoppar för unga, samtalskvällar och rapporter.
– Nu öppnar vi upp för publiken i våra lokaler och våra samtalskvällar kommer även fortsättningsvis sändas digitalt så att fler i landet kan lyssna, säger Silvia Ernhagen.
Kampanjen Sa ja. Sa nej. Sa inget. kommer vid sidan av lokaltrafiken att synas i andra kanaler under hösten.
Arbetsgrupp
Forum för levande historia
Johanna Arvidson, kommunikatör
Silvia Ernhagen, kommunikationschef
Johan Perwe, kommunikatör
Cecilia Snell, kommunikatör
SmallWorld
Nils Jarlsbo, AD
Daniela Juvall, AD
Sofia Sahlén, projektledare
Himlen
Katarina Gröndahl, copywriter