Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Ny kampanj mot vapenvåld av Humanium Metal by IM – sätter de drabbade i fokus

Publicerad: 11 oktober 2022, 11:55

Med #SverigeHarEttSår vill Humanium Metal by IM fördjupa debatten om vapenvåld genom att låta anhöriga, en överlevare och en ung före detta kriminell berätta om sin verklighet. Kampanjen marknadsförs med en serie filmer producerade pro-bono av Malmöbyrån Futency.

Ämnen i artikeln:

NyheterKampanj

Nellie Pilsetnek

nellie.pilsetnek@resume.se


Valrörelsen 2022 kantades av utspel om hur gängkriminalitet och vapenvåld ska stoppas. Mitt under pågående regeringsbildning når antalet dödsskjutningar mörka rekordsiffror. En månad efter valdagen lanserar därför den ideella organisationen IM en kampanj mot vapenvåld.

– När politiker och media sätter agendan för hur vi ska stoppa det eskalerande vapenvåldet ligger fokus på hårdare tag mot våra förorter, skärpta straff och invandring. De som själva upplevt vapenvåld eller utanförskap hörs inte alls, säger Martin Nihlgård, generalsekreterare på IM.

I en serie filmer får tittaren möta människorna alla tycks prata om och ha en åsikt om – människorna bakom de våldsamma rubrikerna, de politiska utspelen och den dystra brottsstatistiken.

Syftet med #SverigeHarEttSår är att ge plats åt röster som annars inte får höras, och på så sätt styra debatten i en mer medmänsklig och konstruktiv riktning.

Bakom kampanjen ligger Malmöbyrån Futency som tidigare gjort den uppmärksammade filmen ”Vi är på riktigt” tillsammans med organisationen Hela Malmö. Initiativet att göra en pro-bono kampanj tillsammans med Humanium Metal by IM kom från Futencys grundare och vd Natalia Brynte.

– För oss är det uppenbart att Sverige har ett sår. Barn och unga skjuter ihjäl varandra, polariseringen ökar. Som det ser ut nu läggs allt fokus på symtomen gängkriminalitet och våld. Medan orsakerna, som till exempel utanförskap och bristande resurser i skolan, bortprioriteras. Vi måste våga lyssna på varandra, det är det enda sätt vi kan förstå de sår som leder till, och skapas av vapenvåld, säger Ellinor Lindqvist, copywriter på Futency.

I samband med kampanjen publicerar Humanium Metal by IM en lista med åtgärder och krav riktade mot makthavare och beslutsfattare.

– Det är viktigt att påminna om medmänsklighet i ett allt hårdare samhällsklimat. För oss är det självklart att då och då använda våra kompetenser inom filmproduktion och reklam för att lyfta frågor som berör samhället omkring oss, säger Natalia Brynte.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Client lead: Natalia Brynte

Projektledare: Simona Karlsson

Copywriter: Ellinor Lindqvist

Art director: Ulf Hammarkärr och Jonna Rosenlöf

Regi och klipp: Max Shore

DOP: Anton Ljungberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev