Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Ny kampanj sammanfattar allt som behövs för att bli löpare med fyra ord – i 240 sidor lång bok

Publicerad: 10 november 2022, 11:15

Craft och Forsman & Bodenfors lanserar en tjock bok om löpning, med tips från experter. Men tipsen är enklare än vad man kanske tror. ”Efter att ha varit i branschen i över 40 år har vi öst in allt vi lärt oss om hur man blir en bra löpare i den här boken,” berättar Crafts head of brand Niklas Moberg.

Ämnen i artikeln:

Forsman & BodenforsNyheterCraftKampanj

Alicia Price

alicia.price@resume.se


Boken, The Ultimate Guide To Running, är 240 sidor tjock och innehåller bland annat ett förord från långdistanslöparen Tommy Rivs. Men den som letar efter prosa och avancerade teknikgenomgångar kanske blir besviken, för boken innehåller bara två meningar. ”Left foot. Right foot.”

– Vi ville utforska vad kärnan i löpning verkligen är. Efter att ha varit i branschen i över 40 år har vi öst in allt vi lärt oss om hur man blir en bra löpare i den här boken. Och slutsatsen är, även om det kan vara svårt att erkänna, att det spelar mindre roll vilka skor eller kläder du har. Så länge som du sätter den ena foten framför den andra, så springer du, säger Niklas Moberg, head of brand på Craft.

Det finns mängder av tidningar och böcker om löpning, skriver man i ett pressmeddelande, vilket kan göra löpningmycket mer komplicerat än det egentligen är. För kreatören Karl Risenfors var det viktigt att komma till kärnan av ämnet.

– I det här fallet har vi jobbat tätt ihop med Craft för att kunna identifiera vad de som varumärke och alla löpare har gemensamt. För att hitta den minsta gemensamma nämnaren. Och när vi hittade den här kärnan, bestämde vi oss för att hylla den genom att göra det till ett spektakulärt designprojekt, säger han.

Bild 1/3  

Arbetet med boken har kretsat kring typografi och hur texten kan skapa former. En kul detalj är att det snöre som är menat att användas som bokmärke, i detta fall är ett skosnöre. 

– Att omvandla två fraser till något som är intressant att bläddra genom 240 sidor var en intressant designutmaning, som tog ungefär 10 månader att färdigställa. Vi har jobbat med typografi, låtit stora stycken med text skapa egna former, bilder och påkostade material, och sedan sammanställt allt detta till en dynamisk och rytmisk upplevelse, sammanfattar Martin Joelssson och Chanelle Kazemi.

Boken lanserades i New York under klassiska New York Marathon, som årligen samlar omkring 50 000 löpare. För den som inte befann sig i USA i helgen finns boken tillgänglig att beställa på Crafts hemsida.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Forsman & Bodenfors

Karl Risenfors, Art Director

Leo Dal, Art Director

Chanelle Kazemi, Designer

Martin Joelsson, Designer

Daniel Sjöstrand, Strateg

Ewa Edlund, Account Director

Martin Joelsson, Designer/Art Director

Craft

Daniel Högling, Product & Marketing Director

Niklas Moberg, Head of Brand

Niklas Ericsson, Creative Manager

Joakim Anvell, Product Marketing Manager

Superstudio

Patrik Johäll, photography and video.

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev