Kampanj
Ny kampanj ska avskräcka flygsugna resenärer
Publicerad: 19 juli 2023, 10:32
”Eftersom regeringen inte driver några offentliga informationskampanjer om att ändra beteendet, tänkte vi att vi skulle skapa ett eget klimatministerium” säger Andrew Simms.
Foto: Webster Wickham
Ett initiativ från organisationerna Badvertising, New Weather Institute, Possible och Ad Free Cities ska framhäva de negativa effekterna av flygning och hur annonser för flygresor påverkar oss, skriver The Drum.
Europa har drabbats av en av de värsta värmeböljorna någonsin samtidigt som bokningarna till tursistdestinationerna skjuter i höjden. Climate Change Committee (CCC) uppmanar till minskade flygresor och House of Lords uppmanar till att reglera reklam med höga koldioxidutsläpp.
Som svar har organisationerna Badvertising, New Weather Institute, Possible och Ad Free Cities gått samman för att lansera konceptet "Fry-Day", som äger rum 21 juli, dagen då det högsta antalet reguljära flyg som lämnar Heathrow flygplats, skriver The Drum.
Kampanjen ”Planes on the Brain” ska likna en public service-kampanj från det fiktiva ”Klimatministeriet” för att öka medvetenheten om farorna med att flygreklam ökar efterfrågan på flyg.
Foto: Webster Wickham
– CCC är tydliga med att det som saknas i den brittiska regeringens övergripande strategi för att minska utsläppen är att minska efterfrågan på de mest förorenande aktiviteterna och beteendena. Specifikt går det in på mycket detaljer om flyg, säger Andrew Simms på New Weather Institute, till The Drum.
Kampanjen agerar som en pik till regeringen.
– När det historiskt har funnits en stor utmaning att förändra beteenden, har det inte bara funnits policys, skatter och incitament, utan enorma offentliga informationskampanjer - oavsett om det är att bära säkerhetsbälte eller förbjuda rökning. Vi tycker att det är mycket märkligt att regeringen inte gör det här, säger Andrew Simms och fortsätter:
– Eftersom regeringen inte driver några offentliga informationskampanjer om att ändra beteendet, tänkte vi att vi skulle skapa ett eget ”klimatministerium” för att på ett kreativt sätt fylla den luckan.
”Ministeriet” har tidigare lanserat sin "Brain Pollution"-kampanj mot reklam med hög koldioxidhalt.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Den animerade filmen som tillhör kampanjen beskriver tillståndet ”Planes on the Brain”, orsakat av exponering för flygreklam, och en resebroschyr illustrerar effekterna av flygning.